Hlavným cieľom 2. cyklu je, aby sa žiaci učili riešiť technické úlohy a prezentovať ich. Žiaci sa učia používať jednoduché technické zariadenia v každodennom živote. Sú prostredníctvom technických činností schopní identifikovať technický problém a kvalifikovane navrhnúť možné riešenia, a tým dokazovať zvládnutie základov technickej gramotnosti. Majú prehľad o profesiách a povolaniach súvisiacich s rôznymi odbormi v minulosti a dnes (s akcentom na regionálne špecifiká), poznajú možnosti ďalšieho štúdia súvisiaceho s oblasťou ich záujmov, vedia vytvoriť osobné kariérové portfólio, a tým preukázať zvládnutie základov profesijnej gramotnosti.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- spoznávať vlastnosti a druhotné využitie technických materiálov, zoznamovať sa s úžitkovými a darčekovými predmetmi a so základmi konštruovania,
- identifikovať technický problém a kvalifikovane navrhnúť možné riešenia,
- vedieť zohľadniť v procese navrhovania objektov prepojenie ich dizajnu s funkčnosťou, estetikou a kultúrnymi tradíciami,
- posúdiť vplyv objektov na životné prostredie v procese výroby a po jej ukončení,
- prezentovať vlastné záujmy, hodnoty, priority a rešpektovať záujmy, hodnoty a priority iných,
- vytvoriť osobné kariérové portfólio,
- realizovať praktický a užitočný nápad,
- zodpovedne hospodáriť so zdrojmi pri práci a výrobe produktov,
- vysvetliť pojem mzda ako odmena za prácu.
Technika
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať a využiť základné vlastnosti technických materiálov (papier, kartón, lepenka, textil, drevo, kov, plasty), definovať spôsob ich výroby, využitia a recyklácie,
- vybrať vhodné technické materiály a nástroje na zhotovenie jednoduchého tradičného výrobku podľa regionálnej predlohy,
- vytvoriť náčrt výrobku (súčasného, tradičného) a podľa neho výrobok vytvoriť,
- skonštruovať jednoduchý objekt,
- uviesť zdroje elektrickej energie (obnoviteľné, neobnoviteľné),
- pri práci dodržiavať základné zásady BOZP,
- navrhnúť a vypracovať projekt s využitím zapojenia jednoduchého elektrického obvodu,
- podľa návodu, aj vlastného námetu konštruovať mechanické, elektronické, robotické stroje, prístroje, objekty,
- predstaviť svoje konštrukčné návrhy a riešenia a využiť možnosti umelej inteligencie pri návrhu rôznych technických problémov,
- využívať technické komunikačné prostriedky, porovnať komunikáciu na diaľku v minulosti a v súčasnosti,
- pomenovať rozdiely, výhody a nevýhody moderných komunikačných digitálnych a multimediálnych prostriedkov,
- identifikovať a riešiť technický problém so zohľadnením dizajnu, estetických kvalít, kultúrneho významu a ochrany životného prostredia,
- prezentovať a obhájiť výsledky svojej práce v oblasti jednoduchej konštrukcie a dizajnu pred skupinou.
Obsahový štandard
Skúmanie technických materiálov a ich vlastností
- papier, kartón, lepenka: chemické, fyzikálne vlastnosti, spôsoby výroby, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
- textil: rozdelenie textilných vlákien, vlastnosti textilu, údržba textilu. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
- plasty: fyzikálne vlastnosti, rozdelenie, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
- drevo: rozdelenie drevín, fyzikálne, mechanické vlastnosti, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
- kovy: fyzikálne a mechanické vlastnosti kovov, ich využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov).
Konštrukcie okolo nás
- konštrukcie okolo nás: druhy, spoločenský význam, architektúra, dizajn.
Skúmanie tradičných a moderných technických prostredí
- jednoduchý elektrický obvod (zdroj elektrického napätia, vodiče, spínač, spotrebič), vplyv elektrickej energie na životné prostredie. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba jednoduchého elektrického obvodu),
- mechanika, elektronika a robotika: rozdelenie, stroje, prístroje, mechanizmy, moderné technické výdobytky, umelá inteligencia,
- technické komunikačné, digitálne a multimediálne prostriedky: rozdiel medzi pojmami, historické a moderné, výhody a nevýhody, 2D zobrazovanie.
Činnosti
Skúmanie vlastnosti technických materiálov. Zhotovenie darčekových a úžitkových výrobkov, príp. regionálneho suveníru z technických materiálov. Návrh a zhotovenie jednoduchých elektrických obvodov. Konštruovanie jednoduchých elektronických, robotických a mechanických strojov, prístrojov a objektov. Tvorba jednoduchých 2D zobrazení technických predmetov.
Kariérová výchova
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- realizovať sebareflexiu, pomenovať a prezentovať svoje silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania,
- prijať a vyjadriť spätnú väzbu ako dôležitú súčasť sebapoznania a identifikovania inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi,
- vytvoriť a prezentovať osobné kariérové portfólio.
Obsahový štandard
Sebareflexia a spätná väzba
- sebareflexia ako súčasť cielenej spätnej väzby, všeobecné princípy poskytovania spätnej väzby – konkrétnosť a pozitívna orientácia, formulácia a vyjadrenie myšlienok, pocitov a postrehov suvisiacich so získanými skúsenosťami,
- sebapoznanie prostredníctvom realizácie individuálnej sebareflexie, v ktorej žiak identifikuje svoje schopnosti, záujmy, hodnoty a silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania,
- aplikácia výsledkov spätnej väzby pri identifikácií dispozícií dôležitých pri výbere povolania.
Kariérové portfólio ako nástroj rozvoja potenciálu žiaka
- tvorba a analýza podkladov pre vyplnenie kategórií kariérového portfólia,
- tvorba kariérového portfólia prostredníctvom súboru rôznych výstupov žiaka z edukačného prostredia,
- prezentácia kariérového portfólia.
Činnosti
Poznávanie a prezentácia vlastných silných stránok v súvislostiach budúcej voľby povolania. Tvorba systému v osobných a pracovných materiáloch, ktoré tvoria podklad pre sebaprezentáciu. Prezentácia výsledkov vlastnej práce prostredníctvom kariérového portfólia.
Podnikavosť a iniciatívnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- urobiť výber najvhodnejšieho nápadu, ktorý bude realizovaný,
- zostaviť časový plán realizácie, systém kontroly a vyhodnocovania tak aby bola práca dokončená v stanovenom termíne,
- určiť materiál a ostatné pomôcky potrebné pre realizáciu nápadu,
- akceptovať a dohodnúť sa na rôznych rolách pri práci v skupinách,
- prebrať svoj podiel zodpovednosti za spoločnú prácu,
- opísať vplyv ľudskej činnosti (klady a zápory) na prácu človeka a životné prostredie
- vyjadriť hodnotu produktu aj ako výsledku práce,
- vysvetliť pojem mzda ako odmena za prácu,
- správať sa zodpovedne pri hospodárení s peniazmi aj v rámci stanovení finančných nákladov na projekt,
Obsahový štandard
Výber nápadov
- vplyv správneho časového manažmentu a plánu na prácu,
- spolupráca pri výbere nápadu,
- tvorba harmonogramu práce a časového plánu postupov,
- výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu a kontrola postupu prác,
Ľudská práca a jej vplyvy
- vplyv ľudskej práce na životné prostredie pri tvorbe produktov,
- zodpovednosť pri hospodárení s peniazmi potrebnými na realizáciu nápadu,
- zodpovednosť pri práci za stanovené úlohy
- stanovenie odmeny za prácu – mzda,
- hospodárne využívanie rôznych zdrojov pri práci.
Činnosti
Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu. Zostavenie časového harmonogramu práce realizácie. Výber vhodného materiálu a ostatných pomôcok na realizáciu. Reflexia a zhodnotenie výsledku spoločnej práce a procesu spolupráce. Identifikácia úspechov v rámci procesu spolupráce a stanovenie možností na zlepšenie. Zodpovedné správanie a hospodárne využívanie zdrojov potrebných na realizáciu. Stanovenie odmeny za prácu (mzdy).