Hlavným cieľom 2. cyklu je, aby sa žiaci učili riešiť technické úlohy a prezentovať ich. Žiaci sa učia používať jednoduché technické zariadenia v každodennom živote. Sú prostredníctvom technických činností schopní identifikovať technický problém a kvalifikovane navrhnúť možné riešenia, a tým dokazovať zvládnutie základov technickej gramotnosti. Majú prehľad o profesiách a povolaniach súvisiacich s rôznymi odbormi v minulosti a dnes (s akcentom na regionálne špecifiká), poznajú možnosti ďalšieho štúdia súvisiaceho s oblasťou ich záujmov, vedia vytvoriť osobné kariérové portfólio, a tým preukázať zvládnutie základov profesijnej gramotnosti.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • spoznávať vlastnosti a druhotné využitie technických materiálov, zoznamovať sa s úžitkovými a darčekovými predmetmi a so základmi konštruovania,
  • identifikovať technický problém a kvalifikovane navrhnúť možné riešenia,
  • vedieť zohľadniť v procese navrhovania objektov prepojenie ich dizajnu s funkčnosťou, estetikou a kultúrnymi tradíciami,
  • posúdiť vplyv objektov na životné prostredie v procese výroby a po jej ukončení,
  • prezentovať  vlastné záujmy, hodnoty, priority a rešpektovať záujmy, hodnoty a priority iných,
  • vytvoriť osobné kariérové portfólio,
  • realizovať praktický a užitočný nápad,
  • zodpovedne hospodáriť so zdrojmi pri práci a výrobe produktov,
  • vysvetliť pojem mzda ako odmena za prácu.

Technika

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať a využiť základné vlastnosti technických materiálov (papier, kartón, lepenka, textil, drevo, kov, plasty), definovať spôsob ich výroby, využitia a recyklácie,
  • vybrať vhodné technické materiály a nástroje na zhotovenie jednoduchého tradičného výrobku podľa regionálnej predlohy,
  • vytvoriť náčrt výrobku (súčasného, tradičného) a podľa neho výrobok vytvoriť,
  • skonštruovať jednoduchý objekt,
  • uviesť zdroje elektrickej energie (obnoviteľné, neobnoviteľné),
  • pri práci dodržiavať základné zásady BOZP,
  • navrhnúť a vypracovať projekt s využitím zapojenia jednoduchého elektrického obvodu,
  • podľa návodu, aj vlastného námetu konštruovať mechanické, elektronické, robotické stroje, prístroje, objekty,
  • predstaviť svoje konštrukčné návrhy a riešenia a využiť možnosti umelej inteligencie pri návrhu rôznych technických problémov,
  • využívať technické komunikačné prostriedky, porovnať komunikáciu na diaľku v minulosti a v súčasnosti,
  • pomenovať rozdiely, výhody a nevýhody moderných komunikačných digitálnych a multimediálnych prostriedkov,
  • identifikovať a riešiť technický problém so zohľadnením dizajnu, estetických kvalít, kultúrneho významu a ochrany životného prostredia,
  • prezentovať a obhájiť výsledky svojej práce v oblasti jednoduchej konštrukcie a dizajnu pred skupinou.
Obsahový štandard

Skúmanie technických materiálov a ich vlastností

  • papier, kartón, lepenka: chemické, fyzikálne vlastnosti, spôsoby výroby, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
  • textil: rozdelenie textilných vlákien, vlastnosti textilu, údržba textilu. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
  • plasty: fyzikálne vlastnosti, rozdelenie, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
  • drevo: rozdelenie drevín, fyzikálne, mechanické vlastnosti, využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov),
  • kovy: fyzikálne a mechanické vlastnosti kovov, ich využitie a recyklácia. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba výrobkov).

Konštrukcie okolo nás

  • konštrukcie okolo nás: druhy, spoločenský význam, architektúra, dizajn.

Skúmanie tradičných a moderných technických prostredí

  • jednoduchý elektrický obvod (zdroj elektrického napätia, vodiče, spínač, spotrebič), vplyv elektrickej energie na životné prostredie. Tvorivá činnosť žiakov (tvorba jednoduchého elektrického obvodu),
  • mechanika, elektronika a robotika: rozdelenie, stroje, prístroje, mechanizmy, moderné technické výdobytky, umelá inteligencia,
  • technické komunikačné, digitálne a multimediálne prostriedky: rozdiel medzi pojmami, historické a moderné, výhody a nevýhody, 2D zobrazovanie.

Činnosti

Skúmanie vlastnosti technických materiálov. Zhotovenie darčekových a úžitkových výrobkov, príp. regionálneho suveníru z technických materiálov. Návrh a zhotovenie jednoduchých elektrických obvodov. Konštruovanie jednoduchých elektronických, robotických a mechanických strojov, prístrojov a objektov. Tvorba jednoduchých 2D zobrazení technických predmetov.

Kariérová výchova

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • realizovať sebareflexiu, pomenovať a prezentovať svoje silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania,
  • prijať a vyjadriť spätnú väzbu ako dôležitú súčasť sebapoznania a identifikovania inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi,
  • vytvoriť a prezentovať osobné kariérové portfólio.
Obsahový štandard

Sebareflexia a spätná väzba

  • sebareflexia  ako súčasť cielenej spätnej väzby, všeobecné princípy poskytovania spätnej väzby – konkrétnosť a pozitívna orientácia, formulácia a vyjadrenie myšlienok, pocitov a postrehov suvisiacich so získanými skúsenosťami,
  • sebapoznanie prostredníctvom realizácie individuálnej sebareflexie, v ktorej žiak identifikuje svoje schopnosti, záujmy, hodnoty a silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania,
  • aplikácia výsledkov spätnej väzby  pri identifikácií dispozícií dôležitých pri výbere povolania.

Kariérové portfólio ako nástroj rozvoja potenciálu žiaka

  • tvorba a analýza podkladov pre vyplnenie kategórií kariérového portfólia,
  • tvorba kariérového portfólia prostredníctvom súboru rôznych výstupov žiaka z edukačného prostredia,
  • prezentácia kariérového portfólia.

Činnosti

Poznávanie a prezentácia vlastných silných  stránok v súvislostiach budúcej voľby povolania. Tvorba systému v osobných a pracovných materiáloch, ktoré tvoria podklad pre sebaprezentáciu. Prezentácia výsledkov vlastnej práce prostredníctvom kariérového portfólia.

Podnikavosť a iniciatívnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • urobiť výber najvhodnejšieho nápadu, ktorý bude realizovaný,
  • zostaviť časový plán realizácie, systém kontroly a vyhodnocovania tak aby bola práca dokončená v stanovenom termíne,
  • určiť materiál a ostatné pomôcky potrebné pre realizáciu nápadu,
  • akceptovať a dohodnúť sa na rôznych rolách pri práci v skupinách,
  • prebrať svoj podiel zodpovednosti za spoločnú prácu,
  • opísať vplyv ľudskej činnosti (klady a zápory) na prácu človeka a životné prostredie
  • vyjadriť hodnotu produktu aj ako výsledku práce,
  • vysvetliť pojem mzda ako odmena za prácu,
  • správať sa zodpovedne pri hospodárení s peniazmi aj v rámci stanovení finančných nákladov na projekt,
Obsahový štandard

Výber nápadov

  • vplyv správneho časového manažmentu a plánu na prácu,
  • spolupráca pri výbere nápadu,
  • tvorba harmonogramu práce a časového plánu postupov,
  • výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu a kontrola postupu prác,

Ľudská práca a jej vplyvy

  • vplyv ľudskej práce na životné prostredie pri tvorbe produktov,
  • zodpovednosť pri hospodárení s peniazmi potrebnými na realizáciu nápadu,
  • zodpovednosť pri práci za stanovené úlohy
  • stanovenie odmeny za prácu – mzda,
  • hospodárne využívanie rôznych zdrojov pri práci.

Činnosti

Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu. Zostavenie časového harmonogramu práce realizácie. Výber vhodného materiálu a ostatných pomôcok na realizáciu. Reflexia a zhodnotenie výsledku spoločnej práce a procesu spolupráce. Identifikácia úspechov v rámci procesu spolupráce a stanovenie možností na zlepšenie. Zodpovedné správanie a hospodárne využívanie zdrojov potrebných na realizáciu. Stanovenie odmeny za prácu (mzdy).

< predchádzajúciobsah ďalší >