Spev
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- na elementárnej úrovni ovládať svoj hlas ‒ spievať primerane po melodickej, rytmickej aj výrazovej stránke v hlasovej polohe c1–c2.
- prirodzene uplatňovať elementárnu hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve.
- spievať v kolektíve, v menšej skupine, a capella i so sprievodom hudobného nástroja (tiež hry na tele, hudobných nástrojov, hudobného podkladu), udržať melodickú líniu, reagovať na taktovacie gestá učiteľa.
- rytmizovať a melodizovať reč, uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v hudobných hrách.
Obsahový štandard
Spievanie hlasových modelov, riekaniek, dialogických hier, detských piesní rôzneho druhu a žánru (autorské – umelé, slovenské ľudové, miestne a regionálne ľudové) v durových i molových tóninách.
Rozvíjanie elementárnych speváckych návykov, spevu legato a v primeranej dynamike, zjednocovanie spoločného spevu.
Rytmizovanie a melodizovanie slov, slovných spojení, tvorenie rytmických a melodických útvarov, ich zachyteniu gestom[1] ruky, graficky[2] (linkou, obrázkom, farbou, grafickým znakom), pomocou rôznorodých predmetov.
Objavovanie možností vlastného hlasu, imitovanie zvukov okolitého sveta, rolové spievanie, vytváranie rôznorodých melódií podľa fantázie, dotváranie príbehov a situácií prostredníctvom zvukomaľby hlasom.
Hra na hudobnom nástroji
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- hrať na hudobnom nástroji podľa svojich fyzických a psychických možností, imitovať základné rytmické modely;
- na melodickom nástroji sluchom rozlíšiť a zahrať vysoké, stredné a nízke tóny;
- hrať slobodne, improvizovať v intenciách zadania;
- na rytmickom nástroji sprevádzať pieseň podľa zadania alebo vlastného návrhu a svojich fyzických možností;
- počúvať druhých, spolupracovať a byť súčasťou spoločnej hry.
Obsahový štandard
Hra na elementárnych hudobných nástrojoch: Orffov inštrumentár, regionálne detské ľudové hudobné nástroje, zvukové hračky, vlastnoručne vyrobené hudobné nástroje, okolité zvukové objekty, prírodný materiál.
Hra podľa grafického[3] záznamu a spamäti. Vytváranie predohier, medzihier, dohier.
Experimentovanie s farbou znenia hudobného nástroja, vytváranie elementárnych hudobných a zvukových miniatúr, vychádzajúcich z rytmickej štruktúry slova, slovných spojení, rýmovačiek v tónovom priestore pentatoniky.
Počúvanie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- Identifikovať zvuk a tón, porovnať ich vlastnosti;
- identifikovať, pomenovať a charakterizovať základné výrazové prostriedky hudby;
- porovnávať vlastnosti znejúcej hudby;
- verbálne, výtvarne[4], pohybom vyjadriť vlastné pocity, charakter, štruktúru, mimohudobný obsah z počúvanej skladby.
Obsahový štandard
Aktívne počúvanie rôznorodej hudby.
Identifikovanie vlastností tónu produkovanej aj počúvanej hudby (výška, dĺžka, sila, farba).
Identifikácia výrazových prostriedkov (melódia, rytmus, tempo, dynamika).
Pri počúvaní rozlišovanie a určenie vokálnej a inštrumentálnej hudby, na základe farby zvuku identifikovanie vybraných znejúcich klasických aj ľudových hudobných nástrojov a ľudských hlasov (detský, mužský, ženský).
Objavovanie mimohudobného obsahu a námetu skladby, verbálne a iné vyjadrenie fantazijných predstáv a vlastných pocitov pri počúvaní hudby.
Hudobno-pohybové vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- spontánnym a koordinovaným pohybom reagovať na hudbu, jej tempo a dynamiku;
- imitovať pohyb v hudobno-pohybových hrách a pohybových hrách so spevom.
- zvládnuť sled tanečných pohybov v jednoduchej choreografii, tancovať samostatne a vo dvojici, prípadne v skupine.
Obsahový štandard
Kultivovanie tanečného postoja pri vyjadrovaní a stvárňovaní hudby. Umocňovanie hudobného vnímania a zážitku pohybovou interpretáciou hudby.
Využívanie vlastného tela ako rytmického hudobného nástroja (hra na tele).
Imitovanie pohybu v hudobno-pohybových hrách a ľudových pohybových hrách so spevom.
Uplatňovanie prirodzeného tanečného pohybu, tanečných prvkov (chôdze a behu v metrickej pulzácii, prísunový krok vpred, vzad, do strán v pérovaní, valaský krok) v jednoduchých tanečných choreografiách.
Hudobno-dramatické vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- stvárniť obsah, charakter a formu piesne či riekanky prostriedkami hudobnej dramatiky;
- tvoriť zvukomaľbu k rôznym príbehom a situáciám, odpovedať na spievané či hrané otázky;
- interpretovať fragmenty ľudových hudobno-pohybových hier, ľudových hudobno-dramatických hier a piesní prostriedkami tvorivej dramatiky.
Obsahový štandard
Dramatické stvárňovanie riekaniek, piesní, básni, rozprávok, ľudových hudobno-dramatických hier.
Uplatňovanie dialogických hier, rytmizovaných alebo melodizovaných textov, zvukomaľby, mimiky, gest, využívanie okolitých objektov a rekvizít, pohybovej improvizácie v dramatických hrách.