Spev

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • na elementárnej úrovni ovládať svoj hlas ‒ spievať primerane po melodickej, rytmickej aj výrazovej stránke v hlasovej polohe c1–c2.
  • prirodzene uplatňovať elementárnu hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve.
  • spievať v kolektíve, v menšej skupine, a capella i so sprievodom hudobného nástroja (tiež hry na tele, hudobných nástrojov, hudobného podkladu), udržať melodickú líniu, reagovať na taktovacie gestá učiteľa.
  • rytmizovať a melodizovať reč, uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v hudobných hrách.
Obsahový štandard

Spievanie hlasových modelov, riekaniek, dialogických hier, detských piesní rôzneho druhu a žánru (autorské – umelé, slovenské ľudové, miestne a regionálne ľudové) v durových i molových tóninách.

Rozvíjanie elementárnych speváckych návykov, spevu legato a v primeranej dynamike, zjednocovanie spoločného spevu.

Rytmizovanie a melodizovanie slov, slovných spojení, tvorenie rytmických a melodických útvarov, ich zachyteniu gestom[1] ruky, graficky[2] (linkou, obrázkom, farbou, grafickým znakom), pomocou rôznorodých predmetov.

Objavovanie možností vlastného hlasu, imitovanie zvukov okolitého sveta, rolové spievanie, vytváranie rôznorodých melódií podľa fantázie, dotváranie príbehov a situácií prostredníctvom zvukomaľby hlasom.

Hra na hudobnom nástroji

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • hrať na hudobnom nástroji podľa svojich fyzických a psychických možností, imitovať základné rytmické modely;
  • na melodickom nástroji sluchom rozlíšiť a zahrať vysoké, stredné a nízke tóny;
  • hrať slobodne, improvizovať v intenciách zadania;
  • na rytmickom nástroji sprevádzať pieseň podľa zadania alebo vlastného návrhu a svojich fyzických možností;
  • počúvať druhých, spolupracovať a byť súčasťou spoločnej hry.
Obsahový štandard

Hra na elementárnych hudobných nástrojoch: Orffov inštrumentár, regionálne detské ľudové hudobné nástroje, zvukové hračky, vlastnoručne vyrobené hudobné nástroje, okolité zvukové objekty, prírodný materiál.

Hra podľa grafického[3] záznamu a spamäti. Vytváranie predohier, medzihier, dohier.

Experimentovanie s farbou znenia hudobného nástroja, vytváranie elementárnych hudobných a zvukových miniatúr, vychádzajúcich z rytmickej štruktúry slova, slovných spojení, rýmovačiek v tónovom priestore pentatoniky.

Počúvanie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • Identifikovať zvuk a tón, porovnať ich vlastnosti;
  • identifikovať, pomenovať a charakterizovať základné výrazové prostriedky hudby;
  • porovnávať vlastnosti znejúcej hudby;
  • verbálne, výtvarne[4], pohybom vyjadriť vlastné pocity, charakter, štruktúru, mimohudobný obsah z počúvanej skladby.
Obsahový štandard

Aktívne počúvanie rôznorodej hudby.

Identifikovanie vlastností tónu produkovanej aj počúvanej hudby (výška, dĺžka, sila, farba).

Identifikácia výrazových prostriedkov (melódia, rytmus, tempo, dynamika).

Pri počúvaní rozlišovanie a určenie vokálnej a inštrumentálnej hudby, na základe farby zvuku identifikovanie vybraných znejúcich klasických aj ľudových hudobných nástrojov a ľudských hlasov (detský, mužský, ženský).

Objavovanie mimohudobného obsahu a námetu skladby, verbálne a iné vyjadrenie fantazijných predstáv a vlastných pocitov pri počúvaní hudby.

Hudobno-pohybové vyjadrenie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • spontánnym a koordinovaným pohybom reagovať na hudbu, jej tempo a dynamiku;
  • imitovať pohyb v hudobno-pohybových hrách a pohybových hrách so spevom.
  • zvládnuť sled tanečných pohybov v jednoduchej choreografii, tancovať samostatne a vo dvojici, prípadne v skupine.
Obsahový štandard

Kultivovanie tanečného postoja pri vyjadrovaní a stvárňovaní hudby. Umocňovanie hudobného vnímania a zážitku pohybovou interpretáciou hudby.

Využívanie vlastného tela ako rytmického hudobného nástroja (hra na tele).

Imitovanie pohybu v hudobno-pohybových hrách a ľudových pohybových hrách so spevom.

Uplatňovanie prirodzeného tanečného pohybu, tanečných prvkov (chôdze a behu v metrickej pulzácii, prísunový krok vpred, vzad, do strán v pérovaní, valaský krok) v jednoduchých tanečných choreografiách.

Hudobno-dramatické vyjadrenie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • stvárniť obsah, charakter a formu piesne či riekanky prostriedkami hudobnej dramatiky;
  • tvoriť zvukomaľbu k rôznym príbehom a situáciám, odpovedať na spievané či hrané otázky;
  • interpretovať fragmenty ľudových hudobno-pohybových hier, ľudových hudobno-dramatických hier a piesní prostriedkami tvorivej dramatiky.
Obsahový štandard

Dramatické stvárňovanie riekaniek, piesní, básni, rozprávok, ľudových hudobno-dramatických hier.

Uplatňovanie dialogických hier, rytmizovaných alebo melodizovaných textov, zvukomaľby, mimiky, gest, využívanie okolitých objektov a rekvizít, pohybovej improvizácie v dramatických hrách.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  2. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  3. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  4. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.