Komunikácia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivými činnosťami a s využitím výtvarných vyjadrovacích prostriedkov vyjadriť pocity;
  • tvorivo používať výtvarné materiály nástroje, techniky, technológie a postupy a experimentovať s nimi;
  • na základe kladenia otázok pedagógom jednoduchým spôsobom pomenovať základné techniky – kresba, maľba, grafika, priestorová tvorba;
  • s pomocou pedagóga použiť jednoduché digitálne nástroje na tvorivé vyjadrenie;
  • na základe kladenia otázok pedagógom jednoduchým spôsobom opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
Obsahový štandard

Rôzna kvalita výtvarných vyjadrovacích prostriedkov prostredníctvom tvorby a podnetov z umenia, tradičného ľudového umenia, ľudovej a vizuálnej kultúry.[1]

Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.

Techniky kresby, maľby, grafiky, modelovania a priestorovej tvorby a ich kombinácie.

Výtvarné laborovanie s postupmi vybraných tradičných ľudových remesiel.

Výtvarné aktivity v interiéri a exteriéri, aj v prírode.

Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.

Digitálne médiá – počítačová grafika, fotografia, video, animácia.

Syntéza textu a obrazu.

Etické zásady, základy autorských právlicencií – ich uplatnenie vo vizuálnej kultúre.

Umenie a vizuálna kultúra

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivými činnosťami interpretovať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
  • porovnať diela vybraných predstaviteľov výtvarného umenia;
  • na základe kladenia otázok pedagógom jednoduchým spôsobom vyjadriť pocity a skúsenosti z návštevy výstavy, galérie, múzea a iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu a opísať činnosť a funkcie múzeí a galérií;
  • rozlíšiť kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy.
Obsahový štandard

Analyzovanie a tvorivé interpretovanie artefaktov z dejín umenia, tradičného ľudového umeniavizuálnej kultúry na základe vybraných globálnych témnaratívov.

Porovnanie diel vybraných umelcov, kultúr, období a umeleckých prejavov.

Premena výtvarných vyjadrovacích prostriedkovžánrov naprieč dejinami výtvarného umeniavizuálnou kultúrou.

Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.

Spôsoby prezentácie, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy alebo prezentácie.

Osobnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • na základe kladenia otázok pedagógom pomenovať a tvorivými činnosťami vyjadriť niektoré emócie;
  • reflektovať proces tvorby a prezentovať jej výsledky;
  • pod vedením pedagóga s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
  • prezentovať výsledky tvorby.
Obsahový štandard

Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.

Tvorenie kolektívnych prác.

Možnosti prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti.

Vytváranie portfólia.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.