Komunikácia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvorivo použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, nástroje, materiály, techniky, technológie, médiá a ich kombinácie na vizuálnu komunikáciu;
- s pomocou pedagóga vyhľadať dáta, informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry;
- rešpektovať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
Obsahový štandard
Možné podoby a transformácie výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a výtvarného jazyka a motívu v artefaktoch voľného, aplikovaného umenia a vizuálnej kultúry.
Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.
Podoby a transformácie techník kresby, maľby, grafiky, fotografie a priestorového vytvárania do súčasných vizuálnych foriem.
Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.
Vyjadrovacie prostriedky digitálnych médií.
Transformácie vzťahu obrazu a textu.
Etické zásady, autorské práva a licencie – ich význam vo svete vizuálnej kultúry.
Umenie a vizuálna kultúra
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvorivými činnosťami interpretovať a na základe kladenia otázok pedagógom opísať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
- porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
- na základe kladenia otázok pedagógom reflektovať činnosť a význam galérií a múzeí, umelcov, galerijných pedagógov;
- s pomocou pedagóga vyhľadávať zdroje informácií;
- samostatne/na základe kladenia otázok pedagógom vyjadriť rešpekt a oceňovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
- v tvorivých činnostiach aplikovať základné charakteristiky vybraných umeleckých smerov a diel umelcov.
Obsahový štandard
Tvorivé interpretovanie vybraných tém naprieč dejinami umenia a vizuálnej kultúry.
Vybrané diela zahraničných a slovenských umelkýň a umelcov 2. pol. 20. storočia po súčasnosť.
Podnety z umenia a kultúry 1. pol. 20. storočia po súčasnosť.
Podnety z konceptuálnej a multimediálnej tvorby, performancie, videa, animácie a filmu.
Podnety z mimoeurópskeho umenia a kultúry.
Druhy a funkcie dizajnu.
Premeny a podoby architektúry.
Ekológia a udržateľnosť v umeleckých stratégiách, materiáloch a tvorbe.
Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.
Spoločenské poslanie galérií a múzeí.
Médiá a ich vplyv na hodnoty a názory.
Osobnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- výtvarnými aktivitami reagovať na emócie a pocity;
- jednoduchým spôsobom prezentovať proces tvorby a jej výsledky;
- samostatne/s pomocou pedagóga kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
- na základe kladenia otázok pedagógom jednoduchým spôsobom použiť kritériá hodnotenia vo vzťahu k vlastnej výtvarnej práci, k výtvarnej práci iných autorov.
Obsahový štandard
Participatívna tvorba, tvorenie kolektívnych prác.
Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.
Reflexia tvorby a hodnotiace kritériá.
Sociálne médiá ako priestor na prezentáciu.
Diskutovanie o pravdivosti, komplexnosti vizuálnych informácií, autenticite.
Vytváranie a práca s portfóliom.
Spôsoby prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy.