Komunikácia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivo použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, nástroje, materiály, techniky, technológie, médiá a ich kombinácie na vizuálnu komunikáciu;
  • s pomocou pedagóga vyhľadať dáta, informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry;
  • rešpektovať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
Obsahový štandard

Možné podoby a transformácie výtvarných vyjadrovacích prostriedkovvýtvarného jazykamotívu v artefaktoch voľného, aplikovaného umeniavizuálnej kultúry.

Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.

Podoby a transformácie techník kresby, maľby, grafiky, fotografie a priestorového vytvárania do súčasných vizuálnych foriem.

Tvorenie dočasnýchprocesuálnych prác.

Vyjadrovacie prostriedky digitálnych médií.

Transformácie vzťahu obrazutextu.

Etické zásady, autorské právalicencie – ich význam vo svete vizuálnej kultúry.

Umenie a vizuálna kultúra

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivými činnosťami interpretovať a na základe kladenia otázok pedagógom opísať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
  • porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
  • na základe kladenia otázok pedagógom reflektovať činnosť a význam galérií a múzeí, umelcov, galerijných pedagógov;
  • s pomocou pedagóga vyhľadávať zdroje informácií;
  • samostatne/na základe kladenia otázok pedagógom vyjadriť rešpekt a oceňovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
  • v tvorivých činnostiach aplikovať základné charakteristiky vybraných umeleckých smerov a diel umelcov.
Obsahový štandard

Tvorivé interpretovanie vybraných tém naprieč dejinami umenia a vizuálnej kultúry.

Vybrané diela zahraničných a slovenských umelkýň a umelcov 2. pol. 20. storočia po súčasnosť.

Podnety z umenia a kultúry 1. pol. 20. storočia po súčasnosť.

Podnety z konceptuálnej a multimediálnej tvorby, performancie, videa, animácie a filmu.

Podnety z mimoeurópskeho umeniakultúry.

Druhy a funkcie dizajnu.

Premeny a podoby architektúry.

Ekológia a udržateľnosť v umeleckých stratégiách, materiáloch a tvorbe.

Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýňumelcov.

Spoločenské poslanie galérií a múzeí.

Médiá a ich vplyv na hodnoty a názory.

Osobnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • výtvarnými aktivitami reagovať na emócie a pocity;
  • jednoduchým spôsobom prezentovať proces tvorby a jej výsledky;
  • samostatne/s pomocou pedagóga kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
  • na základe kladenia otázok pedagógom jednoduchým spôsobom použiť kritériá hodnotenia vo vzťahu k vlastnej výtvarnej práci, k výtvarnej práci iných autorov.
Obsahový štandard

Participatívna tvorba, tvorenie kolektívnych prác.

Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.

Reflexia tvorby a hodnotiace kritériá.

Sociálne médiá ako priestor na prezentáciu.

Diskutovanie o pravdivosti, komplexnosti vizuálnych informácií, autenticite.

Vytváranie a práca s portfóliom.

Spôsoby prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy.

< predchádzajúciobsahďalší >