Hlavným cieľom 2. cyklu je rozširovať a prehlbovať u žiaka spôsobilosti v používaní výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a výtvarného jazyka. Je vedený k tomu, aby si dokázal vybrať a používať nástroje, materiály, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázie, myšlienok, skúseností, pocitov a emócií. Prostredníctvom tvorby a umenia sa u žiaka prehlbuje zmyslová citlivosť a sebapoznanie. Umenie, tradičné ľudové umenie a vizuálna kultúra podnecujú žiaka ku kritickému pohľadu a rešpektu rozmanitých prejavov kultúry a spoločnosti.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Tvorivo použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky a princípy kompozície.
  • Tvorivo použiť nástroje, materiály, médiá, techniky, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázií, myšlienok, skúseností a pocitov.
  • Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry, objavovať nimi komunikovaný obsah.
  • Overiť účinky vizuálnej komunikácie.
  • Vnímať prínos a poslanie múzeí a galérií.
  • Vyjadriť a pomenovať rozdielne pocity a emócie.
  • Reflektovať proces tvorby a jej výsledky a rešpektovať prejavy kultúrnej rozmanitosti.
  • Opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.

Komunikácia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť vlastné myšlienky, skúsenosti, pocity, emócie, fantáziu prostredníctvom vedomého výberu výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a ich kombináciou;
  • zdôvodniť výber výtvarných vyjadrovacích prostriedkov;
  • uplatniť získané skúsenosti a vedomosti pri bádaní a experimentovaní s výtvarnými nástrojmi, materiálmi, technikami, technológiami a postupmi;
  • cielene použiť nástroje, materiály, techniky, technológie;
  • pomenovať postupy základných techník – kresba, maľba, grafika, priestorová tvorba;
  • použiť jednoduché digitálne technológie a nástroje na vizuálnu komunikáciu;
  • vyhľadať informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry;
  • opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií;
  • pomenovať komunikačné účinky tvorby.
Obsahový štandard

Rôzna kvalita výtvarných vyjadrovacích prostriedkov prostredníctvom tvorby a podnetov z umenia, tradičného ľudového umenia, ľudovej a vizuálnej kultúry.

Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.

Techniky kresby, maľby, grafiky, modelovania a priestorovej tvorby a ich kombinácie.

Výtvarné laborovanie s postupmi vybraných tradičných ľudových remesiel.

Výtvarné aktivity v interiéri a exteriéri, aj v prírode.

Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.

Overovanie vizuálnych informácií, digitálneho obsahu a ich autenticity.

Digitálne médiápočítačová grafika, fotografia, video, animácia.

Syntéza textu a obrazu.

Etické zásady, základy autorských právlicencií – ich uplatnenie vo vizuálnej kultúre.

Umenie a vizuálna kultúra

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivo interpretovať a rozlíšiť podnety z vybraných období z dejín umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
  • pomenovať okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela;
  • porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
  • vyjadriť pocity a skúsenosti z návštevy výstavy, galérie, múzea,  iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu;
  • opísať činnosti a funkcie múzeí, galérií;
  • rešpektovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
  • použiť postupy a nástroje na vyhľadávanie a overovanie zdrojov vizuálnych vyobrazení a ich autenticity.
Obsahový štandard

Analyzovanie a tvorivé interpretovanie artefaktov z dejín umenia, tradičného ľudového umeniavizuálnej kultúry na základe vybraných globálnych témnaratívov.

Porovnanie diel vybraných umelcov, kultúr, období a umeleckých prejavov.

Premena výtvarných vyjadrovacích prostriedkovžánrov naprieč dejinami výtvarného umeniavizuálnou kultúrou.

Podnety z pravekého umenia; umenie starovekých civilizácií a ich odraz v modernom a súčasnom umení.

Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.

Rola kurátora, galerijného pedagóga, kritika, umelca.

Spôsoby prezentácie, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy alebo prezentácie.

Osobnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať a vyjadriť pocity a emócie;
  • reflektovať a rešpektovať proces tvorby a tvorbu iných;
  • kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
  • pomenovať, zdieľať a rešpektovať rôzne osobné hodnoty;
  • prezentovať výsledky tvorby.
Obsahový štandard

Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.

Tvorenie kolektívnych prác.

Jednotlivé etapy procesu tvorby.

Druhy a formy reflexie.

Reflektovanie stereotypných zobrazení; variácie a inovácie stereotypov.

Možnosti prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti.

Vytváranie portfólia.

< predchádzajúciobsah ďalší >