Zdravie a životný štýl

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozlišovať zdravú a nezdravú výživu,
  • rozpoznať nebezpečenstvo návykových látok a ich negatívny vplyv na zdravie človeka,
Obsahový štandard
  • zdraviu prospešné potraviny ako základ vhodného jedálnička, význam príjmu a výdaja energie,
  • negatívne vplyvy fajčenia, alkoholu, nedovolených látok a iných závislostí na zdravie človeka
  • význam pohybu pre zdravie človeka.

Telesná zdatnosť a pohybová výkonnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • dosiahnuť individuálne zlepšenie v úrovni pohybovej výkonnosti a telesnej zdatnosti,
  • rozpoznať základné prejavy únavy pri telesnej záťaži.
Obsahový štandard
  • motivácia k zlepšeniu vlastnej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti,
  • meranie pulzovej frekvencie, príčiny zmien, poznatky o vonkajších prejavoch únavy pri telesnom zaťažení, potenie, dýchanie, farba pokožky, koordinácia pohybov,

Pohybové kompetencie

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zvládnuť optimálnu techniku manipulácie s náčiním a rôznymi pomôckami a uplatniť ju v pohybovej alebo športovej aktivite,
  • vykonať požadované pohyby tela, chôdzu, skoky a beh v súlade s rytmom navodeným potleskom, zvukovým signálom, hudbou,
  • predviesť aspoň dve strečingové cvičenia.
Obsahový štandard
  • cvičenia a pohybové hry zamerané na manipuláciu s rôznym tradičným, ale aj netradičným náčiním a pomôckami,
  • rytmické cvičenia spojené s vytlieskavaním, vydupávaním, cvičenia a hry na rozvoj rytmickej schopnosti tanečná a štylizovaná chôdza, beh, skoky, poskoky, cvičenia so zameraním na správne a estetické držanie tela ako celku i jeho častí v rôznych polohách,
  • strečing, relaxačné a dýchacie cvičenia.

Šport a pohybová aktivita

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aplikovať dohodnuté pravidlá v určenej hre (hrách) a športovej činnosti a rešpektovať ich,
  • riadiť sa zásadami fair-play v hre a športovej činnosti ako súťažiaci, pomocní rozhodcovia, organizátori, diváci,
  • predviesť techniku základných atletických cvičení – behy, skoky, hody, vrhy,
  • zapojiť sa aktívne do minihry v rámci vybraných športových hier, alebo hry s dohodnutými pravidlami,
  • preplávať jedným plaveckým spôsobom 25 m.
Obsahový štandard
  • pravidlá osvojovaných hier a športov, dodržiavanie fair-play, organizácia súťaží,
  • atletika – behy, skoky, hody, vrhy,
  • športové hry – základné útočné a obranné herné činnosti jednotlivca a ich uplatnenie v minihre, resp. hre s dohodnutými pravidlami (výber športovej hry závisí od podmienok školy),
  • sezónne pohybové aktivity – zdokonaľovanie techniky plaveckých spôsobov, cvičenia a hry zamerané na zdokonaľovanie základných zručností z ďalších sezónnych pohybových aktivít (výber aktivity závisí od podmienok školy) (napr. jazda zručnosti na korčuliach, bicykli, plynule/bez pádu zjazdiť na lyžiach a snowboarde nenáročný lyžiarsky svah, bezpečne realizovať jazdu na lyžiarskom dopravnom zariadení, absolvovať vychádzku/výlet na bežkách a pod.).

 

Ochrana a bezpečnosť života a zdravia obyvateľstva

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni,
  • rozpoznať a oznámiť nebezpečné situácie ohrozujúce život a zdravie, využiť praktické zručnosti v sebaobrane,
  • popísať postup v krízových situáciách a primerane veku na tieto situácie reagovať.
Obsahový štandard
  • praktické poskytnutie prvej pomoci (stabilizovaná poloha, ošetrenie povrchového poranenia, popálenín),
  • evakuácia, evakuačný batoh, úkryty, chemické ohrozenie, únik nebezpečných látok, povodne a záplavy, branné cvičenie – simulácia prežitia v prírode a správanie sa v terénne ohrozenom priamym vonkajším nebezpečenstvom.

< predchádzajúciobsah ďalší >