Metakognícia
Charakter
Metakognícia
Na konci 3. ročníka žiak dokáže pomenovať svoje silné a slabé stránky v myslení a popísať oblasti v ktorých sa potrebuje zlepšovať. Pozná základné stratégie učenia sa, vykonávania úloh a riešenia problémov s pomocou učiteľa a používa jednoduché stratégie na zapamätanie a usporiadanie informácií. | Na konci 5. ročníka žiak prejavuje vyššiu mieru porozumenia svojim silným stránkam v myslení, ako aj oblastiam v ktorých sa potrebuje rozvíjať. Reflektuje na svoj úspech/neúspech pri riešení úloh a dosahovaní cieľov, využíva možnosť vybrať si a uplatňovať vhodné základné stratégie učenia sa podľa vhodnosti a vlastných preferencií a upravuje ich podľa účinnosti. Žiak dokáže tvoriť jednoduchý plán či postup pre splnenie úlohy, na základnej úrovni monitoruje a hodnotí svoj pokrok v učení a dokáže identifikovať čo sa z úlohy či nejakého zážitku naučil. | Na konci 9. ročníka žiak s väčšou mierou samostatnosti na základe spätnej väzby a sebareflexie zdokonaľuje svoje povedomie a chápanie silných stránok a priestoru pre rozvoj. Identifikuje a ovplyvňuje okolnosti, ktoré mu učenie a rozvoj uľahčujú aj sťažujú. Prijíma informované rozhodnutia v aplikácii rôznych stratégií učenia a kriticky monitoruje a optimalizuje svoj progres tak počas, ako aj po riešení úloh či dosahovaní cieľov. Samostatne, ako aj v spolupráci s inými tvorí, prispôsobuje a vyhodnocuje postupy riešenia a identifikuje a aplikuje vhodné nástroje a techniky na usporiadanie a správu informácií. |
Charakter
Na konci 3. ročníka je žiak schopný identifikovať základné morálne emócie, primerane veku sústredene uvažovať nad etickými témami a zamýšľať sa nad príbehmi v ktorých ľudia prekonávajú samých seba. Dokáže klásť otázky bez zahanbenia, rešpektovať rozdielne názory a vysloviť svoj názor pred druhými. Žiak na základnej úrovni rozumie významu odvahy, pravdy a zodpovednosti, a dokáže vytrvať v snahe pri neúspechu. Vie identifikovať dobré vlastnosti blízkych ľudí, vyjadrovať uznanie, prejavovať starostlivosť, kooperovať v skupine a rozhodovať sa s ohľadom na dôsledky svojich činov. | Na konci 5. ročníka je žiak schopný reflektovať príčiny svojich morálnych emócií a využívať základné techniky na ich reguláciu a vnímať prínos osobností so silným morálnym charakterom. Identifikuje protichodné informácie, a priznáva si chyby aj bez vyzvania učiteľom. Vie vysloviť svoj názor pred skupinou aj bez výzvy učiteľa, vychádza zo svojej zóny komfortu, zaujíma sa o potreby druhých a koná dobročinne. Dbá o rozvoj svoje talenty, identifikuje a reguluje prekážky, ktoré mu bránia v uskutočňovaní dobrého rozhodnutia. Rešpektuje odlišné názory, prispieva k tvorbe pravidiel a dodržiava ich. Rozlišuje dobré a zlé konanie v rôznych kontextoch a zvažuje dôsledky svojich činov. Pri rozhodovaní zohľadňuje situáciu, ciele a využíva čestné prostriedky, koná zodpovedne a s ohľadom na spoločné dobro. | Na konci 9. ročníka je žiak schopný identifikovať rozličné odtiene morálnych emócií, konať podľa vnútornej motivácie a uvažovať nad svojím miestom a poslaním vo svete. Vie kriticky posúdiť informácie, nachádzať tvorivé riešenia problémov pri debate štrukturovať argumenty. Dokáže obhájiť svoj názor, vytrvá v dobrom konaní aj v anonymnom prostredí a stanovuje si ambiciózne ciele. Je schopný prijať a spracovať zmeny, uplatňuje sebadisciplínu a efektívne začleňuje spätnú väzbu do dosahovania dobročinných cieľov. Prejavuje empatiu, koná s láskavosťou a odpúšťa. Vo vzťahu k spoločenským rozhodnutiam zdôvodňuje svoju pozíciu, koná čestne a eticky. Dbá na spoločenstvo, solidaritu a sebakontrolu, a stáva sa vzorom pre druhých. |
Doménové gramotnosti
Jazyková a komunikačná gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Postupnosť rozvíjania jazykovej a komunikačnej gramotnosti je konkretizovaná v rámci troch podoblastí: vyučovanie prvého jazyka, vyučovanie slovenského jazyka ako druhého jazyka, vyučovanie cudzích jazykov.
Vo vyučovaní prvého jazyka sa rozvíjanie jazykovej a komunikačnej gramotnosti osobitne zameriava na postupné osvojovanie čitateľskej a pisateľskej gramotnosti spolu s rozvíjaním dialogickej komunikácie, aktívneho počúvania a tvorenia hovoreného prejavu. |
Na konci 3. ročníka má žiak osvojené základy čítania a písania. Dokáže viesť jednoduchý dialóg a vyjadrovať myšlienky a svoje prežívanie hovorenou a písanou formou. Dokáže porozumieť počúvaným a čítaným vecným a literárnym textom na úrovni explicitných významov a vyvodzovať z nich základné implicitné významy. Kladie otázky k obsahu textu a sleduje vlastné porozumenie. |
Na konci 5. ročníka žiak dokáže viesť dialóg sociálne a vecne primeraným spôsobom, vie si pripraviť a predniesť primeraný hovorený prejav, vie vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text. Vyjadruje svoj názor a podopiera ho argumentmi. Dokáže porozumieť súvislým, nesúvislým, obrazovo-písaným a primeraným digitálnym textom. Vo vecných a literárnych textoch identifikuje explicitné informácie a vyvodzuje z nich základné a prehlbujúce implicitné informácie. Používa základné stratégie porozumenia textu a posudzuje mieru vlastného porozumenia. |
Na konci 9. ročníka žiak dokáže aktívne vstupovať do hovorenej a písanej komunikačnej interakcie, uplatňuje pritom tvorivosť a efektívnu spoluprácu. Dokáže objasňovať problémy v súvislých hovorených, písaných, obrazovo-hovorených a obrazovo-písaných textoch a svoje názory podopiera argumentmi. Dokáže spracovať a vyhodnotiť informácie z rôznych informačných zdrojov a médií, uplatňuje pritom kritické myslenie a schopnosť riešiť problémy. Uplatňuje stratégie tvorenia a porozumenia textu a reguluje vlastnú komunikačnú činnosť. |
Pri osvojovaní si slovenského jazyka ako druhého jazyka sa vychádza z princípu opory o prvý jazyk. Vo vyučovaní sa rozvíjanie jazykovej a komunikačnej gramotnosti osobitne zameriava na rozvíjanie čitateľskej a pisateľskej gramotnosti osvojenej v prvom jazyku. |
Na konci 3. ročníka dokáže žiak pochopiť a používať bežné, jednoduché pokyny a pozdravy, orientovať sa v primeraných obrazovo-písaných textoch, dorozumieť sa v rámci vybraných tematických okruhov a v každodenných praktických situáciách. Dokáže viesť jednoduchý dialóg, odpovedať na otázky primerane situácii a aplikovať jednoduché informácie získané z ostatných vzdelávacích oblastí. Vie čítať a odpisovať krátke texty zložené z jednoduchých rozvitých viet. |
Na konci 5. ročníka dokáže žiak globálne porozumieť veku primeraným počúvaným a čítaným súvislým textom a kratším literárnym ukážkam. Vie sa orientovať v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch, dokáže identifikovať v texte explicitné informácie. Vie ústne a písomne vyjadriť myšlienky a názory v rôznych komunikačných situáciách. Dokáže konštruktívne komunikovať a sformulovať jednoduchý ústny a písomný prejav o prebraných témach. |
Na konci 9. ročníka žiak aplikuje nadobudnuté vedomosti s dôrazom na odlišnosti od prvého jazyka. Dokáže aplikovať osvojené jazykové prostriedky, jednoduchým spôsobom opísať problém, vyjadriť a obhájiť svoj názor a podopierať ho argumentmi. Dokáže samostatne čítať s porozumením veku primerané vecné a literárne texty, prerozprávať ich so zachovaním časovej a príčinnej postupnosti. Dokáže analyticky vyhodnocovať čítaný a počúvaný text, vyhľadať v texte explicitne a implicitne vyjadrené informácie a usporiadať ich podľa významu a dôležitosti, veku primerane kriticky posúdiť pravdivosť a spoľahlivosť informácií a ich zmysluplné využitie. Žiak uplatňuje tvorivosť pri riešení úloh, problémov a projektov, využíva jazyk na efektívnu spoluprácu a nenásilnú komunikáciu v kolektíve. |
Vo vyučovaní cudzích jazykov sa budovanie jazykovej a komunikačnej gramotnosti zakladá na postupnom rozvíjaní komunikačných jazykových činností: recepcie (počúvanie a čítanie s porozumením), produkcie (ústny a písomný prejav) a interakcie (ústna a písomná interakcia).
V prvom cudzom jazyku žiak postupuje od najnižšej úrovne pred-A1 na konci prvého cyklu až po komunikačnú úroveň A2 na konci tretieho cyklu. V druhom cudzom jazyku dosiahne komunikačnú úroveň A1 na konci tretieho cyklu. |
Na konci 3. ročníka žiak vníma nové zvuky, slová a informácie, ktoré mu cudzí jazyk prináša a je motivovaný k jeho ďalšiemu objavovaniu. Rozumie krátkym pokynom a jednoduchým vetám s vizuálnou podporou. Na základe poskytnutého vzoru používa veľmi jednoduché slovné spojenia, dokáže písomne reprodukovať krátke vety. |
Na konci 5. ročníka žiak rozumie bežným jednoduchým hovoreným a písaným textom. Formuluje jednoduché otázky a dokáže na ne odpovedať. Dokáže podať základné informácie o sebe a svojom okolí, opísať osoby, predmety aj jednoduché aktivity. Dokáže napísať jednoduché, krátke texty. Používa základné stratégie komunikácie, aby dokázal jednoducho komunikovať. Žiak si začína uvedomovať dôležitosť učenia sa cudzích jazykov pre svoj ďalší rozvoj a vnímať jazykovú a kultúrnu rozmanitosť spoločnosti. | Na konci 9. ročníka sa žiak dokáže prostredníctvom jednoduchého jazyka porozprávať s rovesníkmi, učiteľmi alebo inými ľuďmi o bežných témach. Dokáže sledovať dej príbehu a zachytiť konkrétne informácie z primerane náročného počúvaného alebo čítaného textu, dokáže napísať jednoduché súvislé texty a uplatňovať kritické myslenie pri práci s informáciami. Zapája sa do komunikačných situácií, v ktorých využíva vhodné stratégie, spracováva informácie, jednoducho vyjadruje vlastné myšlienky a názory na rôzne témy. Je schopný identifikovať odlišnosti a prieniky medzi vlastnou kultúrou a kultúrami iných národností a krajín. Uvedomuje si význam cudzích jazykov pre praktický život a je schopný reflektovať proces vlastného učenia sa. |
Matematická gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
Úroveň matematickej gramotnosti je závislá od úrovne osvojenia si matematického obsahu a úrovne zvládnutia matematických praktík, ktoré zahŕňajú matematické modelovanie, prácu s matematickými reprezentáciami a používanie matematického jazyka. |
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka žiak rozoznáva jednoduché matematické situácie v explicitných situáciách a známych kontextoch, interpretuje ich a používa priame logické úsudky pri ich riešení. Pozná elementárne matematické pojmy, objavuje jednoduché vzťahy medzi nimi, rozumie a rutinne používa základné algoritmy a postupy. Pri riešení úloh využíva jednoduché spôsoby znázornenia, dokáže ich vysvetliť, používa jednoduché matematické symboly a diskutuje o použitých metódach riešenia úloh. |
Na konci 5. ročníka žiak rieši náročnejšie konkrétne matematické situácie vyžadujúce procesy rozhodovania a uvažovania o jednoduchých obmedzeniach alebo predpokladoch. Pozná a používa rozšírený matematický pojmový aparát, aplikuje rozšírené matematické nástroje a postupy na riešenie a interpretáciu problémov. Samostatne navrhuje, tvorí a používa jednoduché matematické modely, vyhodnocuje jednoduché stratégie riešenia úloh. Objavuje jednoduché súvislosti, vie ich interpretovať a zdôvodniť. |
Na konci 9. ročníka žiak interpretuje a rieši zložitejšie problémy, identifikuje obmedzenia a špecifikuje predpoklady. Pozná a používa matematický pojmový aparát na pokročilej úrovni, aplikuje pokročilé matematické nástroje a zložitejšie postupy. Využíva a vyhodnocuje rôzne, aj neštandardné, stratégie riešenia úloh. Pri zdôvodňovaní tvorí príklady a kontrapríklady. Aktívne a plynulo využíva v komunikácii matematický jazyk a pri riešení a interpretácii úloh rutinne narába so symbolickými reprezentáciami. |
Informatická gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka žiak pozná jednoduché princípy a koncepty informatiky, vrátane elementárnej logiky, jednoduchej reprezentácie údajov, na úrovni propedeutiky dokáže prakticky vytvoriť počítačové programy, vie zvoliť a použiť primerané nástroje na úpravu údajov rôznych typov, pre vytváranie a ladenie elementárnych programov a pre prácu s webovými stránkami. |
Na konci 5. ročníka žiak pozná základné princípmi a konceptami informatiky vrátane logiky a reprezentácie údajov, dokáže prakticky zostaviť program s konštrukciami a konceptami primeranými jeho veku, analyzovať problémy, používať a posudzovať digitálne technológie, bezpečne sa pohybovať v digitálnom prostredí. |
Na konci 9. ročníka žiak pozná princípy a koncepty informatiky vrátane abstrakcie, logiky, reprezentácie údajov a programov, dokáže analyzovať problémy z hľadiska digitálnych technológií, má praktické skúsenosti s tvorbou počítačových programov na riešenie problémov, analyticky posudzuje a používať digitálne technológie. |
Prírodovedná gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
Prírodovedná gramotnosť pozostáva z troch zložiek: prírodovedných predstáv, prejavov (vedeckého) postoja k realite a spôsobilostí vedeckej práce. |
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka žiaci disponujú určitými čiastočne rozvinutými prírodovednými predstavami a v známych situáciách vedia poskytnúť možné vysvetlenia alebo formulovať závery z jednoduchých pozorovaní a riadených jednoduchých výskumných aktivít. Sú schopní jednoduchého uvažovania a vysvetlenia výsledkov vedeckého výskumu či technologického riešenia problémov, pričom sa spoliehajú na empirické poznanie. |
Na konci 5. ročníka sú žiaci schopní vybrať fakty a vedomosti potrebné na vysvetlenie javov a použiť jednoduché modely alebo stratégie skúmania. Dokážu vysvetliť prírodovedné pojmy z rôznych vedných oblastí a použiť ich na krátke zdôvodnenia a tvorbu rozhodnutí založených na ich prírodovedných vedomostiach. Dokážu svoje prírodovedné vedomosti využiť aj vysvetliť ostatným. |
Na konci 9. ročníka sú žiaci schopní skúmať a následne vhodne prepojiť vedomosti a kritické uvažovanie. S takto rozvinutou prírodovednou gramotnosťou vedia v danej situácii porovnať, vybrať, zhodnotiť primerané vedecké zdôvodnenie a sú schopní sformulovať vysvetlenia vychádzajúce z kritickej analýzy dôkazov a argumentov |
Spoločenskovedná gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka je žiak schopný elementárne skúmať svoju obec, jej blízke okolie a vzťahy medzi ľuďmi. Žiak pozoruje, porovnáva a zaznamenáva vybrané aspekty fungovania komunity, v ktorej žije. Vie sa orientovať vo svojom okolí a pozná jeho špecifiká. Pozná základné časové intervaly. Je si vedomý, že súčasnosť je výsledkom konania v minulosti. Rešpektuje základné pravidlá spolunažívania a komunikácie. Zaujíma sa o svoje okolie a je ochotný zapájať sa do aktivít na jeho zlepšovanie. |
Na konci 5. ročníka má žiak osvojené základy aktívneho občianstva, uvedomuje si svoje práva, povinnosti a zároveň aj možností pozitívne ovplyvňovať svet vo svojom bezprostrednom okolí. Vie vysvetliť základné mechanizmy fungovania demokratickej spoločnosti, spolupracovať na riešení výziev a konfliktov. Žiak je schopný poznávať a porovnávať geografické pomery Slovenska a jeho oblastí s využitím rôznych zdrojov informácií. Dokáže poznávať minulosť pomocou práce s jednoduchými historickými prameňmi. |
Na konci 9. ročníka je žiak vnímavý voči sebe aj voči druhým a krajine. Má pozitívny vzťah k demokratickej spoločnosti a k potrebe udržateľnosti života na Zemi. Aktívne sa zapája do riešenia výziev a problémov. Uvedomuje si vlastnú identitu v globalizovanom svete. Rozlišuje rôzne geografické, historické, kultúrne, hospodárske a politické špecifiká ľudského spoločenstva na Zemi, čo vedie k rešpektu a ohľaduplnosti voči iným ľuďom a kultúram. Žiak má rozvinutú schopnosť vyhľadávať, analyzovať a interpretovať informácie v rôznej podobe. |
Technická a profesijná gramotnosť
Charakteristika technickej gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Charakteristika profesijnej gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Technická gramotnosť v cykloch |
Na konci 3. ročníka žiak v rámci technickej gramotnosti rozlišuje prírodné a technické materiály a pracovné postupy, rieši jednoduché technické otázky na základe poznania elementárnych javov a zákonitostí v technike. |
Na konci 5. ročníka žiak v rámci technickej gramotnosti rieši technické úlohy a problémy a prezentuje návrhy riešení, používa jednoduché technické zariadenia v každodennom živote. | Na konci 9. ročníka žiak v rámci technickej gramotnosti pracuje s materiálmi a technológiami na ich opracovanie, využíva technické zariadenia, predmety, je schopný tvorivo a s aplikáciou správnych technických postupov navrhovať, realizovať a vyhodnocovať predmety. |
Profesijná gramotnosť v cykloch |
Na konci 3. ročníka žiak v rámci profesijnej gramotnosti identifikuje vzájomne súvisiace pracovné činnosti a profesie a pomenúva možnosti využitia nadobudnutých pracovných zručností a návykov v rôznych oblastiach ľudskej činnosti. |
Na konci 5. ročníka žiak v rámci profesijnej gramotnosti pozná rôzne profesie a povolania súvisiace s rôznymi odbormi, má predstavu o možnostiach ďalšieho štúdia podľa vlastných záujmov, vytvára osobné kariérové portfólio. |
Na konci 9. ročníka žiak v rámci profesijnej gramotnosti pri plánovaní kariérneho smerovania kriticky posudzuje svoje zručnosti, talent a schopnosti a aplikuje základné stratégie a metódy plánovania. |
Zdravotná a pohybová gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka žiak chápe význam pohybu pre svoje zdravie a vníma pohyb ako každodennú súčasť svojho života. Žiak pozná a snaží sa zle pšovať úroveň svojej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Má nadobudnuté základné pohybové zručnosti, ktoré sú predpokladom pre rozvoj pohybovej gramotnosti. Chápe význam pravidiel v športe a snaží sa dodržiavať dohodnuté pravidlá v realizovaných pohybových a športových hrách, ktoré podporia jeho zmysel pre kolektívnosť a spolupatričnosť. |
Na konci 5. ročníka žiak má osvojené nové športové zručnosti a dokáže ich aplikovať v pohybových a športových hrách. Vie rozpoznať nebezpečenstvo návykových látok a ich negatívny vplyv na zdravie človeka. Vníma šport ako prostriedok podpory sociálnych zručností a morálneho správania a dokáže primerane veku reagovať v krízových situáciách ohrozujúcich zdravie. Žiak dokáže poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni |
Na konci 9. ročníka žiak pozná a aplikuje pohybové a športové aktivity, ktoré sú prospešné pre jeho zdravie s ohľadom na svoje vlastné dispozície. Vie využívať moderné technológie pre podporu rozvoja svojej telesnej zdatnosti a udržanie svojej zdravej telesnej hmotnosti. Dokáže ohodnotiť svoju úroveň telesnej zdatnosti a navrhnúť vhodný pohybový program pre jej rozvoj. Vie sa orientovať v oblasti športu, identifikovať problémy súvisiace s dopingom a návykovými látkami a ich dopadom na zdravie. Dokáže rozpoznať jednotlivé krízové situácie adekvátne zareagovať v prípade ohrozenia bezpečnosti zdravia a života, vie využiť nadobudnuté vedomosti a zručnosti pre poskytnutie prvej pomoci. |
Umelecká gramotnosť
Charakteristika gramotnosti
|
Postojový rámec
|
Obsahový rámec
|
Procesuálny rámec
|
Na konci 3. ročníka žiak pozná základné umelecké výrazové prostriedky a spontánne reaguje na umelecké podnety sprostredkované učiteľom. Žiak postupne objavuje zákonitostí vzniku a existencie hudobného a výtvarného umenia, elementárne podoby produkcie, percepcie, vyjadrovania a stvárňovania hudby a výtvarného umenia. |
Na konci 5. ročníka žiak cieľavedome rozpoznáva možnosti umeleckých výrazových prostriedkov, dokáže ich uplatňovať v reakcii na podnety sprostredkované učiteľom. Zvláda základy gramotnosti, dokáže pomenovať, hudbou a výtvarne vyjadriť, interpretovať a elementárne hodnotiť vlastné prijímanie hudby a výtvarného umenia. Žiak prejavuje tvorivosť, hravosť a otvorenosť k spoznávaniu hudobného a výtvarného umenia, schopnosť uvedomelého vnímania a interpretácie umeleckých prejavov rôznej povahy. |
Na konci 9. ročníka žiak uplatňuje rozvinutú gramotnosť, ktorá sa prejavuje ako schopnosť zmysluplnej reakcie prostredníctvom umeleckých výrazových prostriedkov na podnety sprostredkované učiteľom a podnety zvolené samotným žiakom. Žiak prejavuje tvorivosť, otvorenosť spoznávaniu hudobného a výtvarného umenia, sám tvorí, vníma, reflektuje a prezentuje výsledky svojej tvorivej činnosti, analyzuje a hodnotí umelecké artefakty aj vlastné produkty umeleckej povahy, svoje hodnotenie zmysluplne argumentuje. |
Prierezové gramotnosti
VYMEDZENIE GRAMOTNOSTI |
POSTOJOVÝ, OBSAHOVÝ A PROCESUÁLNY RÁMEC GRAMOTNOSTI |
|
Vizuálna gramotnosť
Čitateľská gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|
|
Digitálna gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|
|
Finančná gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|
|
Občianska gramotnosť
Mediálna gramotnosť
Interkultúrna gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|
|
Environmentálna gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|
|
Sociálna a emocionálna gramotnosť
|
Postojový rámec
Obsahový rámec
Procesuálny rámec
|