Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjanie gramotnosti v prepojení s obsahmi ostatných vzdelávacích oblastí a s dôrazom na mnohoraké využívanie čítania a písania v rôznych kontextoch. Súčasťou rozvíjania gramotnosti je osvojovanie stratégií práce s textom a nadobúdanie skúseností s vlastným premýšľaním o procese čítania a písania. Dôraz sa kladie aj na čítanie s porozumením a spracovanie literárnych diel.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Realizovať dialóg v súkromnom a verejnom prostredí.
- Vyjadrovať vlastný názor a podopierať ho argumentmi.
- Pripraviť a predniesť hovorený prejav na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
- Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
- Pri tvorení textov použiť znalosti jazykových prostriedkov.
- Pri písaní textov uplatniť osvojené pravopisné pravidlá.
- Pri porozumení a tvorení textu použiť veku primerané znalosti jazykových prostriedkov.
- Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
- Porozumieť vecným i literárnym textom.
- Interpretovať literárny text.
- Rešpektovať viacjazyčné prostredie, chápať potrebu dobrého ovládanie spisovného jazyka a pritom podporovať používanie rôznych variet maďarského jazyka na Slovensku.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť otázky a sformulovať odpovede vzhľadom na účel komunikácie,
- viesť dialóg, vyjadriť vlastný názor a používať presvedčivé argumenty,
- používať jazykových prostriedkov z bilingválneho prostredia,
- používať vhodný spoločenský tón v súlade so zámerom komunikácie,
- používať internetovú komunikáciu,
- vyberať adekvátne jazykové prvky v súlade s cieľom komunikácie,
- používať vety s rôznym tónom a slovosledom v závislosti od situácie a od zámeru komunikácie,
- uplatniť v komunikačnej situácii nonverbálne prostriedky.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- vyjadrenie komunikačných zámerov (pozdravenie, prianie, pozvanie, opýtanie sa);
- používanie základných prvkov komunikačného procesu (kód, kódovanie, dekódovanie, spätná väzba, šum);
- adekvátne používanie nonverbálnych komunikačných prostriedkov (mimika, proxemika, gestikulácia, zrakový kontakt, posturika);
- uplatňovanie zdvorilostných zásad (napr. oslovenie, pozdrav, tykanie, vykanie);
- používanie internetovej komunikácie (napr. e-mail, chat, sociálne siete).
Dialogická komunikácia
- tvorba dialógu (nadviazanie kontaktu, obsah a ukončenie dialógu);
- aktívne počúvanie partnera, tvorba vhodných zatvorených a otvorených otázok;
- formulovanie replík (stručne, jasne, konkrétne);
- vyjadrovanie názorov, zdôvodnenie názorov.
Jazykové prostriedky
- vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru (napr. spisovný jazyk, slang, odborné termíny, prevzaté slová/výpožičky, dialektizmy);
- používanie adekvátnych jazykových prostriedkov v komunikačnej situácii (napr. častice, citoslovcia, synonymá, antonymá, frazeologické výrazy atď.);
- utvorenie jednoduchých viet a súvetí pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- využívanie argumentačnej funkcii komunikačných prostriedkov (napr. príklady, fakty, prirovnania a pod.);
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu, slovný prízvuk, vetný prízvuk, prestávka, pauza, dôraz, tempo a intenzita hlasu);
-
aplikácia paralingvistických prostriedkov (tón, rýchlosť reči, melódia hlasu, modulovanie hlasu, zrozumiteľnosť prejavu atď.);
- adekvátne používanie nonverbálnych prostriedkov (mimika, gestikulácia, zrakový kontakt, proxemika);
- uplatňovanie princípov komunikácie cez internet (netiketa);
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel pri internetovej komunikácii.
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromaždiť potrebné dôveryhodné informácie k téme prejavu,
- reprodukovať texty na základe počúvania alebo čítania,
- vyrozprávať text naratívneho typu,
- sformulovať statický a dynamický opis aj s využitím podporného obrazového materiálu,
- predniesť krátku prezentáciu,
- uplatňovať vhodné jazykové prostriedky (z rôznych registrov jazyka), s ohľadom na cieľ, obsah a adresáta komunikácie,
- uplatniť v hovorenom prejave nonverbálne prostriedky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy a štýlu podľa situácie a zámeru komunikácie;
- identifikovanie cieľa hovoreného prejavu;
- vyhľadávanie informácií (využívať dôveryhodné informačné zdroje) a usporiadanie informácií;
- vytvorenie osnovy textu (napr. obrázková, resp. slovná osnova – napr. pri prezentácii);
- tvorba a štylistická úprava textu;
- kultivovaný prednes hovoreného prejavu;
- aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb;
- kladenie otázok k obsahu textu;
- ústne reprodukovanie počutého alebo čítaného textu;
- využitie rôznych druhov reprodukcie (napr. podrobná, stručná).
Žánre hovoreného prejavu
- aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a 3. osobe, časová a logická postupnosť);
- aplikovanie opisného slohového postupu (napr. opis rastlín, zvierat, krajín, predmetov, pracovného postupu – názorne vystihnúť vlastnosti predmetu, zvieraťa, atď.);
- aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvanie, oznámenie, krátka správa, blahoželanie – stručné údaje, fakty);
- prednes prezentácie (predstaviť cieľ prezentácie, označiť tému, pomenovať hlavné myšlienky, uviesť argumenty k jednotlivým myšlienkam, uzavrieť prezentáciu);
- prednes jednoduchých argumentačných textov (vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému, jeho zdôvodnenie, prípadne korigovanie názoru na základe argumentov spolužiakov).
Jazykové prostriedky
- výber vhodných jazykových štýlov (subjektívne, objektívne – bizalmas, közömbös, választékos);
- používanie štruktúry hovorenej reči (úvod, označenie témy, rozprávanie, odbočenie od témy, dokazovanie, poprenie, záver);
- vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru a situácie (napr. spisovný jazyk, slang, odborné výrazy, dialektizmy, prevzaté slová/výpožičky);
- používanie adekvátnych jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá, frazeologické výrazy atď.);
- správne využitie slovných druhov typických pre danú žánrovú formu a štýl;
- správne používanie gramatických prípon – pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete;
- používanie rôznych vetných štruktúr vzhľadom na žáner textu;
- utvorenie jednoduchých viet a súvetí s rôznou modalitou;
- spájanie viet s kohéznymi prostriedkami (spojkami a zámenami);
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu, slovný prízvuk, vetný prízvuk, prestávka, pauza, dôraz, tempo a intenzita hlasu);
- aplikácia paralingvistických prostriedkov (tón, rýchlosť reči, melódia hlasu, modulovanie hlasu, zrozumiteľnosť prejavu atď.);
- adekvátne používanie nonverbálnych prostriedkov (mimika, gestikulácia, zrakový kontakt, proxemika).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zvoliť vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru a slohového postupu,
- zhromaždiť potrebné informácie na prípravu písaného textu,
- vytvoriť súvislý alebo obrazovo-písaný text na danú tému, podľa názvu a podľa obrázkov,
- napísať text naratívneho typu s prihliadnutím na kompozíciu,
- napísať statický a dynamický opis aj s využitím podporného obrazového materiálu,
- používať pri tvorení písaného textu primerané jazykové vedomosti,
- uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá maďarského jazyka,
- uplatniť grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy podľa komunikačného zámeru a potencionálneho adresáta;
- vyjadrenie komunikačného zámeru (informovať, vyrozprávať dej, opísať znaky a vlastnosti, vysvetliť niečo) v písanom texte;
- výber vhodného slohového postupu (informačný, rozprávací, opisný) na komunikovanie daného obsahu;
- získavanie informácií z rôznych informačných zdrojov (vyhľadávanie informácií v spoľahlivých zdrojoch, zapísanie) a využívanie informácií vo vlastnom texte;
- usporiadanie informácií, vytvorenie osnovy textu (kľúčové slová, frázy, otázky);
- úprava obsahu, členenie textu (úvod, jadro, záver);
- používanie jazykových prostriedkov pri písaní textu;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel;
- kreatívna úprava hotového textu(napr. tvorba alternatívneho nadpisu, úvodu alebo záveru, dokončenie príbehu).
Žánre písaného textu
- tvorba rozličných žánrov (aplikovanie vedomostí o slohových postupoch a útvaroch);
- aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a v 3. osobe; dodržanie časovej a logickej postupnosti; tvorenie reálnych a fiktívnych príbehov);
- aplikovanie opisného slohového postupu – statický a dynamický opis (napr. opis rastlín, zvierat, krajín, predmetov, pracovného postupu);
- aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvánka, odkaz, oznámenie, blahoželanie, krátka správa, súkromný list – aj v elektronickej podobe); uvádzanie faktov, údajov, informácií;
- príprava prezentácie (predstaviť cieľ prezentácie, označiť tému, pomenovať hlavné myšlienky, uviesť argumenty k jednotlivým myšlienkam, uzavrieť prezentáciu);
- používanie internetovej komunikácie (napr. e-mail, komentár, chat).
Jazykové prostriedky
Fonetická rovina
- rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások/spoluhlások (z pohľadu zmeny významu slova a textu).
Lexikálna rovina
- výber vhodného jazykové štýlu (subjektívne, objektívne – bizalmas, közömbös, választékos);
- požívanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a žánrovej formy (spisovné, odborné, slangové, nárečové výrazy);
- používanie adekvátnych jazykových prostriedkov pri tvorbe textov (napr. synonymá, antonymá, homonymá, zvukomalebné slová, zvukomalebné citoslovcia, častice, citoslovcia atď.);
- používanie frazeologických výrazov (príslovia, porekadlá, prirovnania) ohľadom na daný žáner a štýl;
- práca so slovníkmi (výkladový, synonymický, frazeologický – tlačené aj online).
Morfologická rovina
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu;
- používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
- používanie rôznych tvarov slovesa v texte;
- používanie prídavných mien a stupňovaných prídavných mien v texte;
- používanie čísloviek v texte;
- gramatické prípony (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete).
Syntaktická rovina
- vetné štruktúry (podľa komunikačného zámeru a slohového postupu);
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom jednoduchých viet s rôznou modalitou (oznamovacia, opytovacia, rozkazovacia, želacia, zvolacia);
- používanie jednoduchých techník na rozširovanie viet;
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom jednoduchých súvetí;
- uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte (napr. spojky, zámená).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- uplatňovanie pravopisných pravidiel pri tvorbe textov (princípy maďarského pravopisu);
- pravopis veku primeraných slov obsahujúcich hlásky j a ly;
- pravopis slovesných tvarov v minulom a budúcom čase;
- pravopis podstatných mien a vlastných podstatných mien (dôrazom na mená, názvy miest a sviatkov);
- pravopis slov s príponami (s dôrazom na spodobovanie);
- pravopis stupňovaných prídavných mien;
- pravopis dátumu;
- uplatnenie slabičného princípu pri delení slov;
- pravopis interpunkčných znamienok v jednoduchých vetách;
- vyhľadávanie slov v pravopisnom slovníku (aj online).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať rôzne typy vecných textov, porozumieť ich významom,
- vyhľadať informácie (napr. údaje, pojmy, vety) zo súvislých a nesúvislých textov,
- porozumieť explicitným významom,
- vyvodiť implicitne vyjadrený význam,
- usporiadať získané informácie,
- integrovať informácie, myšlienky z textu a interpretovať obsah,
- prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami,
- vyjadriť svoj názor na čítané a počúvané texty.
Obsahový štandard
Porozumenie vecného textu
- aktívne počúvanie textu a prispôsobenie čítanie svojmu zámeru (napr. rýchle, pomalé, pozorné atď.);
- odlíšenie textov podľa komunikačného zámeru (napr. informácia, opis, rozprávanie, vysvetľovanie);
- porozumenie primeraným opisným, naratívnym, informatívnym, spotrebiteľským a digitálnym textom;
- predvídanie obsahu textov podľa ich názvu, obrázkov a jednotlivých slov;
- reprodukovanie obsahu textu;
- identifikovanie kľúčových informácií a slov (napr. údaje, fakty, pojmy, vety atď.);
- usporiadanie získaných informácií (podľa dôležitosti, prehľadné usporiadanie, logické členenie atď.);
- zhrnutie kľúčových informácií;
- vyjasnenie významov nejasných slov a myšlienok;
- porozumenie (explicitný a implicitný význam) súvislým a nesúvislým textom;
- hľadanie súvislosti, interpretovanie obsahu,
- formulovanie hlavných myšlienok, prepájanie so žiackymi skúsenosťami;
- vyjadrenie názoru na prečítaný alebo počutý text.
Žánre vecného textu
Súvislé texty:
- naratívne texty (napr. rozprávanie);
- opisné texty (napr. opis predmetov, činností, udalostí, krajiny, rastlín, prírodných javov, zvierat);
- náučné/populárno-náučné texty s rôznymi témami.
Nesúvislé texty:
- informatívne texty (napr. blahoželania, pozvánky, inzeráty, oznámenia, odkazy, reklamy, krátke správy);
- spotrebiteľské texty (napr. katalógy, návody na použitie, etikety výrobkov, letáky, cestovné poriadky);
- aplikované a študijné texty (napr. pravidlá, tabuľky, mapy, slovníky);
- nové digitálne žánre (napr. infografiky).
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu používaných jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá, frazeologické výrazy atď.);
- poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
- rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien, čísloviek a zámen v texte, rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte;
- poznávanie významu gramatických prípon (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete);
- určenie kohéznych prostriedkov, ktoré vyjadrujú významovú a gramatickú súvislosť textu (napr. spojky, zámená);
- úloha vetnej stavby pri porozumení textu – vyjadrovanie rôznych syntaktických významov.
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať s porozumením veku primerané literárne texty,
- určiť tému, hlavnú myšlienku alebo zámer literárneho textu,
- reprodukovať text vlastnými slovami, prerozprávať ho v chronologickej a logickej postupnosti,
- rozlíšiť faktické texty a literárne fikcie a vyvodiť z nich faktické informácie a fiktívne informácie (realistické a magické prvky v dielach),
- identifikovať v literárnych textoch hlavné a vedľajšie postavy,
- charakterizovať vnútorné vlastnosti a správanie postáv na základe textu,
- analyzovať vzťahy medzi postavami,
- identifikovať konkrétne informácie,
- porozumieť explicitným významom,
- vyvodiť implicitne vyjadrené významy,
- interpretovať literárne texty,
- na základe charakteristických znakov odlíšiť od seba jednotlivé žánre (epické žánre: ľudová rozprávka, autorská rozprávka, rozprávkový román, mládežnícky román, detský príbeh/novela o deťoch; lyricko-epické žánre: lyricko-epická báseň, veršovaná rozprávka; lyrické žánre: detské básne),
- identifikovať v texte druhy rýmov a umelecké jazykové prostriedky.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- transformovanie literárneho jazyka na hovorenú reč, reprodukovanie literárneho textu vlastnými slovami (vyhľadať dôležité informácie, kľúčové slová, vypracovať osnovu rôznymi metódami);
- predvídanie obsahu literárnych textov podľa ich názvu;
- vyhľadávanie konkrétnych informácii z čítaného alebo počúvaného literárneho textu;
- vyvodzovanie implicitných významov z čítaného alebo počúvaného literárneho textu;
- vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení;
- formulovanie vlastných myšlienok a postojov k daným témam;
- porozumenie literárnoteoretickým pojmom, umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov;
- rozlíšenie štýlotvornej vlastnosti textu (slávnostný/pochmúrny, komický, dramatický);
- identifikovanie literárnej adaptácie, hybridných a synkretických literárnych útvarov pre deti a mládež (napr. komiks, ilustrácia, animácia, zhudobnené básne, divadelné predstavenie, film) a rozpoznanie súvislosti medzi adaptáciou a textom;
- prepájanie textových významov so svojimi skúsenosťami;
- tvorba vlastných textov na základe poznania a zážitku z literárnych textov.
Literárnoteoretické pojmy
- epické a lyricko-epické texty (rozprávač, postavy, čas a priestor, motívy, dej, kompozícia);
- kompozícia a motívy rozprávok (rozprávkové bytosti, neskutočné postavy, dej, magické čísla, realistické a fiktívne prostredie, ustálené slovné spojenia, variabilita, funkcia ilustrácií);
- autorská rozprávka (voľný dej, magické a fantastické javy, intertextualita, aktualizácia, funkcia ilustrácií);
- rozprávkový román (dejová línia, reálne a fiktívne postavy, špecifický vzťah medzi realitou a fikciou, humor, intertextualita aktualizácia, funkcia ilustrácií);
- detský príbeh/novela o deťoch (skutočný každodenný obsah, realistické prvky, pointa, detský hrdina, používanie hovorovej reči a detského jazyka, detská perspektíva, humor, funkcia ilustrácií);
- mládežnícky román (aktuálne každodenné situácie, otázky socializácie, mládežnícky hrdina, existenciálna kríza indivídua, perspektíva a jazyk dospievajúceho, žánrová hybridizácia);
- lyrické texty – rytmus, slovné a vetné figúry (napr. stupňovanie, prirovnanie, anafora, refrén) a ďalšie trópy (napr. personifikácia, epiteton, metafora);
- adaptácia – porovnávanie literatúry s inými umeleckými žánrami (napr. animovaná rozprávka, zhudobnená báseň, komiks, ilustrácia, bábková hra, divadelné predstavenie, film);
- formy humoru (humorný dej, funkcia pointy, humorná postava, humorná situácia, jazykový humor, karikatúra, paródia, humor v básňach „švédskeho typu”);
- umelecké jazykové prostriedky v literárnych textoch (epiteton, personifikácia, prirovnanie, metafora, básnická otázka);
- metrika: prízvučná prozódia, strofa, rým (združený, párový, striedavý, obkročný, prerývaný).
Tematické okruhy
- školské prostredie; rodina; jedlá; príroda a zvieratá; dobrodružstvá a zážitky; pomoc, obetavosť a tolerancia.
Literárne diela podľa tematických okruhov
Školské prostredie
Kányádi Sándor: Bandukol az őszi nap
Békés Márta: Hétfőn a hetes még nagy úr
Lackfi János: Lányok dala; Fiúk dala
Zelk Zoltán: Az állatok iskolája
Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á (úryvok)
Rodina
Zelk Zoltán: Este jó – Lackfi János: Este rossz
József Attila: Altató – Vörös István: Ébresztő
Takács Zsuzsa: Rejtjeles tábori lap
Az öregember és a pokróc
Zágoni Balázs: Tortás mese
M. Csepécz Szilvia: Kicsi, kisebb, legkisebb (úryvok)
Szabó Magda: Tündér Lala (úryvok)
N. Tóth Anikó: Tükörkönyv (úryvok)
Bálint Ágnes: Szeleburdi család (úryvok)
Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami
Gimesi Dóra: Csomótündér (úryvok)
Jedlá
A legfinomabb falat
Kiss Ottó: A tortagyilkos éjszakája
Döbrentey Ildikó: Duci
Jeney Zoltán: Miért szeretek otthon ebédelni
Varró Dániel: Lecsöppenő Kecsöp Benő
Scheer Katalin: A bonbonkirálykisasszony
Fésűs Éva: A palacsintás király (úryvky)
Príroda a zvieratá
A békakirály – Kertész Erzsi: Iszup
Petőfi Sándor: Anyám tyúkja – Lackfi János: Apám kakasa
Petőfi Sándor: Pató Pál úr; Arany Lacinak
Kányádi Sándor: Feketerigó
Nemes Nagy Ágnes: Lila fecske
Varró Dániel: Andris beszélget az állatokkal (úryvok)
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza mint boltosok
Berg Judit: Rumini (úryvok)
Nyulász Péter: Helka (úryvok)
Dobrodružstvá a zážitky
Pilinszky János: Aranymadár (úryvok)
Tankó Sirató Károly: Tengerecki Pál
Nemes Nagy Ágnes: Hol lakik Bors néni?
Weöres Sándor: Csiribiri – Vörös István: Cserebere
A macskacicó – Tamás Zsuzsa: Macskakirálylány (úryvok)
Mészöly Miklós: Tréfás mese
Petőfi Sándor: János vitéz – Szabó Borbála: A János vitéz-kód (úryvok)
Pomoc, obetavosť a tolerancia
Világhírű Szép Miklós – Lázár Ervin: A legkisebb boszorkány (úryvok)
Andersen: A rút kiskacsa
Szegedi Katalin: Lenka; Palkó (úryvky)
Oscar Wilde: A boldog herceg
Lázár Ervin: A Négyszögletű Kerek Erdő (úryvok)
Békés Pál: A Félőlény (úryvok)
L. Frank Baum: Óz, a nagy varázsló (úryvok, adaptácia)
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk – Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány (úryvok)