Hlavným cieľom 1. cyklu je vytváranie základov čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v nadväznosti na predchádzajúce skúsenosti žiaka. Zámerom je pomocou všetkých dostupných prostriedkov utvárať čitateľské, pisateľské a komunikačné návyky žiaka. Dôraz sa kladie na osvojenie si elementárneho čítania a vytváranie základov čítania s porozumením.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Viesť jednoduchý dialóg primerane situácii a komunikačnému partnerovi.
- Vyjadriť myšlienky v súvislom hovorenom prejave.
- Písať čitateľným rukopisom a uplatniť pri písaní základné pravopisné pravidlá.
- Vytvoriť veku primeraný písaný a obrazovo-písaný text.
- Počúvať a čítať veku primerané vecné a literárne texty.
- Interpretovať obsah a obraznosť literárnych textov v kontexte vlastných skúseností.
- Porozumieť veku primeraným vecným a literárnym textom.
- Klásť otázky zamerané na obsah textu a na vlastné porozumenie textu.
- Vyjadriť verbálne a neverbálne predstavu o sebe a svoje prežívanie okolitého sveta.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu veku primerané znalosti o jazykových prostriedkoch.
- Rešpektovať viacjazyčné prostredie a .podporovať dobré ovládanie materinského jazyka so zohľadnením rôznych variet maďarského jazyka.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- nadviazať kontakt s komunikačným partnerom: pozdraviť sa, predstaviť a osloviť komunikačného partnera; rozlišovať a správne používať tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi,
- sa poďakovať a ospravedlniť adresátovi v komunikačnej situácii,
- viesť jednoduchý dialóg: pozorne počúvať partnera v dialógu a reagovať na jeho repliky (verbálne aj neverbálne),
- klásť otázky a odpovedať na ne vecne a jazykovo primerane,
- požiadať o informáciu a na požiadanie informáciu poskytnúť,
- veku primerane sformulovať prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
- vyjadriť svoje potreby, pocity a verejne prezentovať a obhájiť vlastné názory jazykovo a sociálne primeraným spôsobom (verbálne aj neverbálne),
- osvojiť si spôsoby komunikácie podporujúce budovanie zdravých a bezpečných vzťahov a prispieť k navrhnutiu spoločných pravidiel komunikácie,
- poskytnúť veku primerané vysvetlenie javov alebo svojho konania,
- pomenovať a rozlíšiť rôzne druhy vzťahov a správania,
- spolupracovať na riešení konkrétnych úloh a problémov a na prezentácii ich výsledkov,
- uplatniť v dialógu zrozumiteľnú artikuláciu, výslovnosť, moduláciu hlasu a vhodnú mimiku a gestá,
- používať pri tvorení dialógu aktívnu slovnú zásobu a uplatniť znalosti o vetách s rôznymi komunikačnými zámermi.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- rozlišovanie a správne používanie pozdravov, predstavenia sa, oslovenia, tykania/vykania vo verejnom a v súkromnom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia (ospravedlnenie s vysvetlením);
- formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu a námietky porovnávanie rôznych spôsobov ich vyjadrenia;
- formulovanie jednoduchého zdôvodnenia istého javu alebo vlastného rozhodnutia a konania;
- formulovanie zisťovacích a doplňovacích otázok a odpovedí na ne v kontexte jednotlivých tém dialógu;
- požiadanie o informáciu a poskytovanie informácie.
Dialogická komunikácia
-
osvojenie si základných pravidiel jednoduchého párového alebo skupinového dialógu
a spolupodieľať sa na tvorbe týchto pravidiel;
- tvorenie jednoduchého dialógu: kladenie otázok a formulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík komunikačných partnerov;
- priamy dialóg (tvárou v tvár) a sprostredkovaný dialóg (napr. telefonický, prostredníctvom mobilnej aplikácie, on-line);
- dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
- realizácia detskej hry s dialogickým prejavom;
- identifikovanie a rozlišovanie rešpektujúcej a ubližujúcej verbálnej a neverbálnej komunikácie;
- rozlišovanie rôznych druhov priateľstiev (kamarát, známy, priateľ) a popísanie ich kľúčových zložiek (dôvera, rešpekt, empatia a solidarita).
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- formulovanie slovných spojení a viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety);
- formulovanie zisťovacích a doplňovacích otázok;
- správne vyjadrenie a rozlišovanie melódie viet podľa komunikačného zámeru;
- osvojenie si a používanie komunikačných a metakomunikačných prostriedkov v rôznych komunikačných situáciách, napr. artikulácia, výslovnosť, slovný a vetný prízvuk, modulácia hlasu, intonácia, mimika, gestá.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromaždiť základné informácie k téme hovoreného prejavu,
- sformulovať jednoduchú ústnu informáciu a vyjadriť v nej podstatné fakty (kto, čo, kde, kedy, ako prečo),
- vyrozprávať príbeh na základe vlastnej skúsenosti alebo zážitku, uplatniť pritom časovú následnosť a príčinno-dôsledkové vzťahy,
- určiť hlavné znaky pozorovaného objektu (predmetu, osoby, pracovnej činnosti) a na základe pozorovania ich opísať,
- predniesť jednoduchý príležitostný prejav (napr. privítanie, blahoželanie, vinš ku kalendárnej príležitosti),
- pozorne počúvať hovorený prejav iných a klásť otázky k jeho obsahu,
- s pomocou učiteľa korigovať nepresnosti alebo nejasnosti vo svojom ústnom vyjadrení,
- uplatniť pri tvorení hovoreného prejavu primerané znalosti o slovnej zásobe a
o vetách s rôznymi komunikačnými zámermi. - uplatniť v hovorenom prejave zrozumiteľnú artikuláciu a výslovnosť,
- v hovorenom prejave primerane použiť moduláciu hlasu, vhodnú mimiku a gestá.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa alebo samostatne;
- zhromažďovanie slov, informácií a ich systematizácia podľa témy a komunikačného zámeru;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru: informácia, rozprávanie, opis;
- tvorenie viet, krátkych, veku primeraných textov s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
- používanie jednoduchých techník na rozširovanie viet;
- využitie obrázkovej alebo slovnej osnovy pri členení textu;
- správna artikulácia, výslovnosť, modulácia hlasu, mimika, gestá, melódia viet, intonácia;
- prednes hovoreného prejavu;
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu a iných;
- kladenie otázok k obsahu počúvaného prejavu;
- formulovanie odpovedí na položené otázky;
- úprava nepresností a nejasností v ústnom vyjadrení s pomocou učiteľa.
Žánre hovoreného prejavu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa;
- vyžiadanie a podávanie informácií;
- jednoduché rozprávanie: prežitá skúsenosť, zážitok, reálny alebo vymyslený príbeh;
- uplatnenie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom texte;
- jednoduchý opis: postupnosť dejov pri opise pracovného postupu; hlavné znaky opisovaného objektu (konkrétny predmet, blízka osoba, zviera, ilustrácia, jav, činnosť);
- jednoduchý príležitostný prejav: ústne pozvanie, privítanie, rozlúčenie a blahoželanie a ľudový vinš (Vianoce, Nový rok, Veľká noc).
Jazykové prostriedky
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách a jednoduchých súvetiach;
- tvorenie a používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba), prianie, nesúhlas, námietka;
- zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí? čo sa deje? kedy? kde? ako? koľko?;
- vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom jednoduchých frazém;
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte: významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, viacvýznamové slová, tvorenie synoným a antoným k daným slovám;
- uplatňovanie melódie, významovej pauzy a tempa prejavu podľa obsahu a komunikačného zámeru;
- uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť krátkych a dlhých samohlások a spoluhlások).
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať správne tvary malých a veľkých písmen a ich väzieb maďarskej abecedy automatizovane a čitateľne s primeranou percepčno-motorickou a vizuomotorickou koordináciou,
- správne, čitateľne odpísať písaný text, prepísať tlačený text a napísať text podľa diktovania a pri písaní spamäti,
- upraviť text po formálnej stránke (napr. úhľadnosť písma, rozloženie, členenie textu, finálna úprava textu (čistopis) – s pomocou učiteľa),
- napísať jednoduchý informačný text,
- tvoriť súvislý a nesúvislý text na tému blízku ich životnej a jazykovej skúsenosti,
- určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu (predmetu, osoby, pracovnej činnosti),
- upraviť text po obsahovej a kompozičnej stránke (napr. vymeniť slovo alebo vetu za vhodnejšie vyjadrenie – s pomocou učiteľa),
- jednoduchým spôsobom vyhľadať, usporiadať a uložiť dáta, informácie a digitálny obsah,
- použiť jednoduché digitálne technológie a nástroje na komunikáciu, spoluprácu, poskytovanie a využívanie údajov, informácií a digitálneho obsahu,
- vytvoriť, upraviť, spresniť, zlepšiť jednoduchý digitálny obsah a integrovať jeho časti
v jednoduchých formátoch a zvoliť si spôsob sebaprezentácie vytvorením jednoduchého originálneho digitálneho obsahu, - uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá,
- uplatniť pri písaní textu primerané znalosti o slovnej zásobe, základných lexikálnych vzťahoch a o vetách s rôznymi komunikačnými zámermi,
- upraviť text po jazykovej stránke (napr. formálne chyby – chýbajúce písmeno, interpunkčné znamienko a pod.; pravopisná korektúra – v rozsahu pravopisných znalostí a zručností – s pomocou učiteľa).
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
- písanie malých a veľkých písmen maďarskej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet, textov;
- zladenie požiadaviek na čitateľnosť písma s tempom písania; zvládanie základných hygienických, pracovných a estetických návykov spojené s písaním,
- písomné vyjadrovanie vlastných myšlienok.
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa alebo samostatne;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného/autorského zámeru: informácia, rozprávanie, opis, voľné písanie;
- využívanie základných spôsobov zhromažďovania myšlienok k téme;
- zhromažďovanie slov alebo základných informácií a ich systematizácia podľa komunikačných tém;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
- používať jednoduché techniky na rozširovanie viet;
- využívanie obrázkovej alebo slovnej osnovy pri členení textu;
- napísať príbeh, vlastnú skúsenosť alebo zážitok;
- prezentovanie vlastného textu.
Žánre písaného textu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa;
- tvorenie informačných textov: oznámenie, správa, pozdrav, poďakovanie, ospravedlnenie, blahoželanie (v písomnej a elektronickej podobe napr. e-mail, SMS);
- rozlíšenie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
- vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí tak, aby bola ľahko zrozumiteľná príjemcovi;
- uvedomenie si výhody používania digitálnych technológií pri spolupráci na diaľku (dištančné vyučovanie);
- vytvorenie a editovanie digitálneho obsahu v jednoduchých formátoch pomocou digitálnych nástrojov, vyjadrujúceho myšlienky a nápady;
- tvorenie jednoduchých nesúvislých textov (zoznam), obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, plagát, pojmové mapy, projektové práce);
- tvorenie jednoduchého rozprávacieho textu: prežitá udalosť, zážitok, reálny alebo vymyslený príbeh;
- uplatnenie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom texte;
- tvorenie jednoduchého opisného textu: postupnosť dejov pri opise pracovného postupu; hlavné znaky opisovaného objektu (konkrétny predmet, osoba, zviera, ilustrácia, jav, činnosť);
- používanie jednoduchých techník tvorivého písania.
Jazykové prostriedky
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách a jednoduchých súvetiach s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba), prianie, nesúhlas, námietka;
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte: významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, viacvýznamové slová, tvorenie synoným a antoným k daným slovám;
- vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom jednoduchých frazém (príslovie, porekadlo, prirovnanie).
Osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- rozlišovanie samohlások (krátke, dlhé) a spoluhlások (krátke, dlhé, jednozložkové, dvojzložkové a trojzložkové); usporiadanie slov podľa abecedy, správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu, správne používanie diakritických znamienok; pravopis spoluhlások j – ly v známych slovách;
- písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat, regionálne blízke zemepisné názvy);
- interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka; základné pravidlá písania čiarky v jednoduchej vete (napr. vo viacnásobnom vetnom člene).
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať plynulo a správne, nahlas a potichu primerane náročné vecné texty (napísané tlačeným aj písaným písmom),
- sa orientovať v súvislých a nesúvislých, obrazovo-písaných textoch a rozumieť ich explicitným významom,
- identifikovať doslovné, explicitne vyjadrené významy v počúvanom a čítanom vecnom texte,
- vyvodiť pomocou otázok základné implicitne vyjadrené významy z počutého a čítaného vecného textu,
- vyhľadať informácie z prečítaného vecného textu,
- získané informácie stručne zhrnúť a reprodukovať text vlastnými slovami,
- rozlišovať medzi informačným, opisným, rozprávacím textom,
- uplatniť pri porozumení textu primerané znalosti o pravopise, slovnej zásobe, základných lexikálnych vzťahoch a o vetách s rôznymi komunikačnými zámermi.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, súvislých a nesúvislých vecných textov primeranej a postupne sa zvyšujúcej náročnosti;
- uplatňovanie správnej výslovnosti, vhodnej melódie a tempa reči pri hlasnom čítaní;
- oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.
Porozumenie vecného textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
- identifikovať neznáme slová a komunikovať prípadné neporozumenie kladením otázok;
- porozumenie doslovnému, explicitne vyjadrenému významu textu a jeho reprodukcia;
- vyvodzovanie základných implicitne vyjadrených významov z textu na základe otázok učiteľa;
- triedenie dôležitých a nepodstatných informácií a získané informácie dopĺňať z rôznych zdrojov;
- stručné zhrnutie získaných informácií;
- identifikovanie kľúčových slov v texte a ich jednoduché zaznamenanie.
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde, kedy, ako, prečo): oznam, správa, opis postupu;
- porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, plagát, zoznam, rozvrh, tabuľka, jednoduchý plán, diagram, piktogram, obrazové encyklopédie;
- porozumenie obrazovo-hovoreným textom: reklama, edukačné videá;
- porozumenie postupnosti dejov v opise pracovného postupu;
- identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu;
- orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch;
- čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty;
- pri praktickej práci s textom používanie pojmov: téma, nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica, časopis.
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu a využitia pravopisu v texte;
- poznávanie významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, rozlišovanie tvarov slovesa v texte; rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat, regionálne blízke zemepisné názvy);
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
- vyvodzovanie významov slov z textu: neznáme slová, viacvýznamové slová, synonymá, antonymá, frazeologické prirovnania a iné jednoduché frazémy); lexikálne vzťahy v texte;
- identifikovanie a rozlišovanie komunikačného zámeru vety v texte.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať plynulo a správne, nahlas a potichu veku primerané literárne texty s porozumením,
- identifikovať explicitné významy a vyvodiť základné implicitne vyjadrené významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
- vyjadriť svoj zážitok z veku primeraných literárnych textov na základe ich porozumenia a jednoduchej interpretácie (verbálne aj neverbálne),
- vyjadriť vzťah ilustrácie k literárnemu textu a nájsť súvislosť s obsahom textu,
- pomenovať základné žánre literatúry pre deti (napr. riekanka, báseň, rozprávka) a základné komponenty umeleckého textu (napr. postava, dej, verš, rým),
- rozlíšiť poéziu od prózy; fakty od fantázie; hlavnú postavu od vedľajšej; ľudovú rozprávku od autorskej,
- identifikovať charakteristické znaky rozprávok (napr. typický začiatok a koniec, magické čísla, nadprirodzené bytosti),
- identifikovať a použiť literárne pojmy pri praktickej práci s literárnym textom,
- jednoducho reprodukovať obsah prečítaného literárneho textu (napr. príbehu, básne) s dôrazom na charakter jednotlivých postáv a na etické motívy, ktoré sú vyjadrené v texte sprostredkovane,
- zreprodukovať dej literárneho textu so zachovaním časovej a príčinnej následnosti,
- dokončiť začatú rozprávku, príbeh formou rozprávania, dramatizácie a ilustrácie,
- výrazne predniesť báseň alebo úryvok prózy (primerane svojim schopnostiam),
- predniesť detskú riekanku, hádanku, ľudovú pieseň,
- vyjadriť sa k téme literárnych textov, jednoduchej obraznosti a explicitným odkazom literárneho textu v kontexte vlastných skúseností,
- vyjadriť svoje pocity, myšlienky a zážitky z literárnych textov a ilustrácií slovami a inými výrazovými prostriedkami (napr. výtvarnými výrazovými prostriedkami, dramatizáciou, dramatickými hrami),
- vyhľadať texty na čítanie podľa svojho záujmu a účelu čítania s pomocou učiteľa alebo samostatne a viesť si rôzne typy záznamov,
- vymenovať niektoré literárne diela, najmä z národnej literárnej tvorby a ľudovej tvorby.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov; čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a textov;
- rozoznávanie slov a viet v počúvanom aj čítanom literárnom texte a uvedomenie si, že na seba nadväzujú, tvoria celok, text;
- uplatňovanie správnej výslovnosti, významovej pauzy, vhodnej melódie a tempa reči pri hlasnom čítaní;
- čítanie literárnych (napr. naratívnych, opisných a lyrických) textov primeranej a postupne sa zvyšujúcej náročnosti;
- odhadovanie významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu;
- vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom, uvádzanie príkladov na využitie fantázie;
- identifikácia literárnych postáv, ich charakteru, vlastností, opis prostredia, situácie;
- orientácia v deji literárneho textu;
- vyhľadávanie kľúčových slov v texte;
- určenie hlavnej myšlienky prečítaného diela, s pomocou učiteľa;
- delenie textu na významové časti a tvorenie názvov pre tieto časti;
- samostatné tvorenie rôznych chýbajúcich častí (úvodu, jadra alebo záveru) príbehu;
- vypracovanie jednoduchej osnovy a prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
- vyhľadávanie rýmov;
- tvorivé znázornenie deja ľudovej rozprávky;
- rozhovor o filmovom/televíznom príbehu, ktorý čerpá námet z literárneho príbehu;
- vedenie jednoduchých záznamov o prečítaných literárnych dielach (čitateľské portfólio) s pomocou učiteľa;
- orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
- oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej.
Literárnoteoretické pojmy
- Žánre umeleckých textov
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
- vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň;
- príslovie, porekadlo;
- príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
- rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická (typy rozprávok: formulamese (napr. csali-, lánc-, beugrató-, végtelen-, felelgetős mese) hazugságmese, tréfás mese, állatmese, verses mese, novellamese, tündérmese);
- Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
- Štylizácia textu: dialóg;
- Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, úvod, jadro, záver; časová následnosť, príčinno-dôsledkové vzťahy, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
- Metrika: rým, rytmus.
Tematické okruhy
rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.