Technika
1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov pracovať s technickými stavebnicami a skúmať experimentovaním vlastnosti technických materiálov
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- pomocou hmatu a zraku vybrať jednotlivé časti stavebnice a zhotoviť podľa plánu jednoduchý technický objekt.
- nakresliť (zobraziť) jednoduchý náčrt výrobku a následne ho zhotoviť z vybraných technických materiálov s pomocou pojmových schém a návodov.[1]
- zdôvodniť jednotlivé postupy pri zhotovení výrobkov.
- pomenovať rozdiely medzi náčrtom a technickým výkresom.
- zdôvodniť najdôležitejšie rozdiely medzi dizajnom a konštrukciou výrobku.
- vybrať správne časti elektrického obvodu (vodiče, zdroj elektrického napätia, spínač, žiarovka) a následne pri dodržiavaní BOZP ich zapojiť do funkčného elektrického obvodu.
- vie bezpečne pracovať s jednoduchými spotrebičmi v domácnosti.
Obsahov štandard
Konštruovanie okolo nás
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Práca so stavebnicou – konštruovanie jednoduchých technických objektov. Dizajn a konštrukcie – základné rozdiely, príklady. Náčrt a technický výkres – rozdiely, tvorba jednoduchého náčrtu.[2]
Skúmanie technických materiálov a ich vlastností
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Rozpoznávanie vybraných technických materiálov a ich vlastností (napr. tvrdosť a pod.). Tvorba jednoduchých technických výrobkov, technologické postupy.
Skúmanie tradičných a moderných technických prostredí
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Jednoduchý elektrický obvod (zdroj elektrického napätia, vodiče, spínač, spotrebič). Jednoduché spotrebiče v domácnosti (používané v minulosti a v súčasnosti). BOZP pri práci so spotrebičmi v domácnosti.
Kariérová výchova
2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: S asistenciou realizovať sebareflexiu a podľa vzoru vytvárať kariérové portfólio
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
s asistenciou realizovať individuálnu sebareflexiu – čo ma v živote baví.
popísať vhodným spôsobom svoje silné stránky v súvislosti s výberom svojho budúceho povolania.
s asistenciou sformulovať ohľaduplnú spätnú väzbu s pomenovaním inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi.
podľa vopred jasného obrazu o zavedení portfólia a podľa zrozumiteľne stanovených základných podmienok vytvoriť vlastné kariérové portfólio, ako individualizovaný portrét založený na špecifickom výbere materiálov.
Obsahový štandard
Sebareflexia a spätná väzba
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Sebareflexia ako súčasť cielenej spätnej väzby, všeobecné princípy poskytovania spätnej väzby – konkrétnosť a pozitívna orientácia, formulácia a vyjadrenie myšlienok, pocitov a postrehov súvisiacich so získanými skúsenosťami. Sebapoznanie prostredníctvom realizácie individuálnej sebareflexie, v ktorej žiak identifikuje svoje schopnosti, záujmy, hodnoty a silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania.
Kariérové portfólio ako nástroj rozvoja potenciálu žiaka
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Tvorba kariérového portfólia prostredníctvom súboru rôznych výstupov žiaka z edukačného prostredia.
Podnikavosť a iniciatívnosť
3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Prezentovať a ponúkať jednoduché nápady pre realizáciu produktov
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- pri inštruovaní ponúknuť vlastné nápady pri tvorbe, triediť ich a urobiť výber najvhodnejšieho nápadu pre realizáciu vybraného produktu.
- prezentovať výsledky svojej práce rôznymi formami a v rôznom rozsahu.
- za asistencie zostaviť jednoduchý časový plán realizácie, systém kontroly a vyhodnocovania postupov svojej práce alebo realizácie nápadu tak, aby boli dokončené.
- sa orientovať v tom ako hospodáriť s peniazmi.
- načúvať svojmu okoliu a spolupracovať v tíme.
Obsahový štandard
Výber nápadov
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Spolupráca pri výbere nápadu. Tvorba harmonogramu práce. Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu a kontrola postupu prác.
Ľudská práca a jej vplyvy
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Vplyv ľudskej práce na životné prostredie pri tvorbe produktov. Zodpovednosť pri hospodárení s peniazmi potrebnými na realizáciu nápadu. Zodpovednosť pri práci za stanovené úlohy. Hospodárne využívanie rôznych zdrojov pri práci.