Technika

1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov pracovať s technickými stavebnicami a skúmať experimentovaním vlastnosti technických materiálov

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • pomocou hmatu a zraku vybrať jednotlivé časti stavebnice a zhotoviť podľa plánu jednoduchý technický objekt.
  • nakresliť (zobraziť) jednoduchý náčrt výrobku a následne ho zhotoviť z vybraných technických materiálov s pomocou pojmových schém a návodov.[1]
  • zdôvodniť jednotlivé postupy pri zhotovení výrobkov.
  • pomenovať rozdiely medzi náčrtom a technickým výkresom.
  • zdôvodniť najdôležitejšie rozdiely medzi dizajnom a konštrukciou výrobku.
  • vybrať správne časti elektrického obvodu (vodiče, zdroj elektrického napätia, spínač, žiarovka) a následne pri dodržiavaní BOZP ich zapojiť do funkčného elektrického obvodu.
  • vie bezpečne pracovať s jednoduchými spotrebičmi v domácnosti.
Obsahov štandard
Konštruovanie okolo nás
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Práca so stavebnicou – konštruovanie jednoduchých technických objektov. Dizajn a konštrukcie – základné rozdiely, príklady. Náčrt a technický výkres – rozdiely, tvorba jednoduchého náčrtu.[2]

Skúmanie technických materiálov a ich vlastností
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Rozpoznávanie vybraných technických materiálov a ich vlastností (napr. tvrdosť a pod.). Tvorba jednoduchých technických výrobkov, technologické postupy.

Skúmanie tradičných a moderných technických prostredí
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Jednoduchý elektrický obvod (zdroj elektrického napätia, vodiče, spínač, spotrebič). Jednoduché spotrebiče v domácnosti (používané v minulosti a v súčasnosti). BOZP pri práci so spotrebičmi v domácnosti.

Kariérová výchova

2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: S asistenciou realizovať sebareflexiu a podľa vzoru vytvárať kariérové portfólio

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

s asistenciou realizovať individuálnu sebareflexiu – čo ma v živote baví.

popísať vhodným spôsobom svoje silné stránky v súvislosti s výberom svojho budúceho povolania.

s asistenciou sformulovať ohľaduplnú spätnú väzbu s pomenovaním inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi.

podľa vopred jasného obrazu o zavedení portfólia a podľa zrozumiteľne stanovených základných podmienok vytvoriť vlastné kariérové portfólio, ako individualizovaný portrét založený na špecifickom výbere materiálov.

Obsahový štandard
Sebareflexia a spätná väzba
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Sebareflexia ako súčasť cielenej spätnej väzby, všeobecné princípy poskytovania spätnej väzby – konkrétnosť a pozitívna orientácia, formulácia a vyjadrenie myšlienok, pocitov a postrehov súvisiacich so získanými skúsenosťami. Sebapoznanie prostredníctvom realizácie individuálnej sebareflexie, v ktorej žiak identifikuje svoje schopnosti, záujmy, hodnoty a silné stránky v súvislostiach budúcej voľby povolania.

Kariérové portfólio ako nástroj rozvoja potenciálu žiaka
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Tvorba kariérového portfólia prostredníctvom súboru rôznych výstupov žiaka z edukačného prostredia.

Podnikavosť a iniciatívnosť

3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Prezentovať a ponúkať jednoduché nápady pre realizáciu produktov

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • pri inštruovaní ponúknuť vlastné nápady pri tvorbe, triediť ich a urobiť výber najvhodnejšieho nápadu pre realizáciu vybraného produktu.
  • prezentovať výsledky svojej práce rôznymi formami a v rôznom rozsahu.
  • za asistencie zostaviť jednoduchý časový plán realizácie, systém kontroly a vyhodnocovania postupov svojej práce alebo realizácie nápadu tak, aby boli dokončené.
  • sa orientovať v tom ako hospodáriť s peniazmi.
  • načúvať svojmu okoliu a spolupracovať v tíme.
Obsahový štandard
Výber nápadov
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Spolupráca pri výbere nápadu. Tvorba harmonogramu práce. Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu a kontrola postupu prác.

Ľudská práca a jej vplyvy
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Vplyv ľudskej práce na životné prostredie pri tvorbe produktov. Zodpovednosť pri hospodárení s peniazmi potrebnými na realizáciu nápadu. Zodpovednosť pri práci za stanovené úlohy. Hospodárne využívanie rôznych zdrojov pri práci.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  2. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.